اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز در سی‌ و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار داشت: یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‌آموز، 5 هزار فرهنگی شهید و شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم.

وی افزود: بزرگترین منابع توسعه کشور که منابع انسانی هستند، مسؤولیت، کشف، سرمایه‌گذاری و شکوفایی آنها به عهده مدیران آموزش و پرورش است.

جهانگیری با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است، خاطرنشان کرد: این نهاد بیشترین تحقق آرمان‌ها و آرزوهای یک ملت را بر دوش دارد و چشم امید همه کسانی است که به آینده ایران و پیشرفت و عدالت فکر می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در اسناد بالادستی کشور گفت: «قانون اساسی»، «سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران» و «برنامه‌های توسعه متعدد» به عنوان اسناد بالادستی محسوب می‌شوند که در تمامی آنها به اهمیت، جایگاه و توسعه آموزش و پرورش پرداخته شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه پایه و اساس پیشرفت کشور، نیروی انسانی است، تصریح کرد: پرورش علمی، اخلاقی، خلاقیت، تفکر انتقادی و تدیّن در معلمان، دانش‌آموزان و مدرسه است که قطعاً نظام اسلامی از کنار این موضوعات با بی‌تفاوتی گذر نخواهد کرد.

وی با اشاره به توجه دولت به آموزش و پرورش گفت: گسترده‌ترین سطح تماس دولت با مردم در آموزش و پرورش است و بیشترین کارمندان دولت که از شریف‌ترین و کم‌توقع‌ترین افراد هستند، در این بخش حضور دارند.

جهانگیری با اشاره به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد: در عصر کنونی، نه آموزش ثابت می‌ماند و نه پرورش؛ نیازمند یک آموزش و پرورش پویا و کارا هستیم تا با هوشیارسازی در برابر تحولاتی که در آینده قابل پیش‌بینی است، آن را مجهز کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در طرح تحول نظام آموزش و پرورش که وزیر این وزارتخانه در دستورکار دارد، به صورت جدی به یک آموزش و پرورشی دست یابیم که قادر باشد نیرویی که از آن خارج می‌شود، برای کشور کارساز باشد.

جهانگیری با بیان اینکه پیش‌نیاز تحول، یقیناً تغییر در نگرش است، گفت: این موضوع در دستگاه آموزش و پرورش، نهادهای مدنی و جامعه باید اتفاق بیفتد و نگاه‌ها به معلم و مدرسه باید متحول شود.

وی افزود: آموزش و پرورش در مرحله نخست نیازمند منزلت است و باید به منزلت آموزش و پرورش و معلم توجه کنیم و پس از آن نیازمند سیاستگذاری و نحوه اداره ساختارهای موجود خواهیم بود.

وی بیان کرد: دولت واقف است که آموزش و پرورش برای رسیدن به نقاط مطلوب با تنگناهایی مواجه است، اما اقتصاد آموزش و پرورش مهمترین موضوعی است که باید در دستورکار قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دشواری‌های معیشتی برای معلمان و مربیان کشور خاطرنشان کرد: معلم نیازمند یک زندگی شرافتمندانه است تا تمام ذهن و توان خود را صرف تعلیم و تربیت کند؛ معلمان در گروه‌های مرجع، بالاترین رتبه را دارند و حتماً باید به مسائل مالی آنها به صورت جدی توجه کرد.

وی با بیان اینکه مدارس نیازمند اصلاح از لحاظ شکل هستند، عنوان کرد: اکنون فاصله مدارس کپری تا مدارس هوشمند زیاد است و می‌دانیم جهت‌گیری به سمت مدارس هوشمند است، اما تمام مدارس باید به این موضوع برسند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید با تمام محدودیت‌هایی که پیش رو داشته است، تلاش کرد که به آموزش و پرورش بیش از سایر بخش‌ها برای حل مسائل خود از نظر اعتباری کمک کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بودجه سال 92 کل کشور اظهار داشت: بودجه مصوب در سال 92 مبلغ 210 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود اما با توافق مجلس، بودجه به 150 میلیارد تومان کاهش یافت زیرا درآمدهای غیرواقعی در آن وجود داشت.

وی افزود: از آن بودجه محدود و با فروش نفت یک میلیون بشکه در روز، منابع مالی حاصل می‌شد و هر بشکه نفت 110 دلار قیمت داشت، اما تحریم‌ها میزان درآمد دولت را کاهش داد و در سال 94 با کاهش نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه رسیدیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی هم سهم بودجه آموزش و پرورش در مصوب را به حدود 15 درصد رساندیم و تخصیص در آموزش و پرورش به 100 تا 110 درصد رسیده است؛ این سهم در بودجه 95 از 15 درصد هم فراتر می‌رود و بودجه این وزارتخانه حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

وی به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره و خاطرنشان کرد: بدترین سال بودجه‌ای دولت پس از انقلاب سال 94 بود، اما براساس وعده‌ای که به معلمان داده‌ بودیم، این طرح را اجرایی کردیم و در سال نخست، 1350 میلیارد تومان و در سال جاری 3500 میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: سالی در کشور داشتیم که درآمدهای نفتی 118 میلیارد دلار بود، اما در سال گذشته درآمدهای نفتی فقط 20 میلیارد دلار بود.

* سال گذشته نتوانستیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کنیم

جهانگیری با اشاره به پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی تصریح کرد: سال گذشته نتوانستیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کنیم، اما امسال 4500 میلیارد تومان منابع برای پرداخت این پاداش در بودجه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به آغاز سال چهارم دولت اظهار کرد: در زمانی که کار در این دولت شروع شد، براساس نیازها، یکی از مهمترین چالش‌های کشور، مسائل هسته‌ای و روابط بین‌الملل بود که در دستورکار قرار گرفت و فضاهای آرام و گفت‌وگو با دیگر کشورها برقرار شد.

وی افزود: تلاش‌های بسیاری برای اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در دنیا به وجود آمده بود و مسائل هسته‌ای و تحریم‌هایی که وجود داشت به عنوان اولویت نخست دولت در دستور قرار گرفت و با 6 کشور قدرتمند دنیا در موضوعات هسته‌ای وارد مذاکره شدیم.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای به یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماسی دست یافته‌ایم که هم حقوق هسته‌ای ملت ایران محقق شد و هم ایران‌دوستی در جهان در دستورکار است.

وی تصریح کرد: ممکن است غربی‌ها و آمریکایی‌ها از سر دشمنی که همیشه با ملت ایران داشته‌اند، به تعهدات خود عمل نکنند، اما آنها ضرر می‌کنند، زیرا ما ملتی نیستیم که از حقوق و امتیازات هسته‌ای عقب‌نشینی کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها اگر صداقت داشتند، گفت‌وگوهای دیگر هم با آنها آغاز می‌شد، عنوان کرد: اما امروز بخش زیادی از تحریم‌های ظالمانه برطرف شده است و حتی می‌توانیم با نفت 30 دلار کشور را اداره کنیم؛ امروز تولید نفت خام  2500 بشکه در روز شده است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد با رکود تورمی مواجه بودیم، اظهار کرد: مهمترین برنامه دولت این شد که تورم کاهش یابد و چرخ تولید به حرکت درآید و ثبات در اقتصاد حاکم شود که به این اهداف تأثیرگذار رسیده‌ایم؛ شاید معدود کشوری هستیم که با کاهش قیمت نفت، تورم هم کاهشی بوده است.

جهانگیری با اشاره به فسادی که در کشور به صورت سیستمی شکل گرفت نشانه قانون‌گریزی بود، گفت: تا این فساد سیستمی از کشور ریشه‌کن نشود، توسعه و پیشرفت کند خواهد بود؛ همین حقوق‌های نجومی دل مردم را به درد آورد که البته در تعداد کمی از مدیران اتفاق افتاد.

وی افزود: در همین زمینه لیست حقوق 2500 مدیر را گرفتم و کمتر از 50 مدیر حقوق غیرطبیعی می‌گرفتند که همین هم نباید می‌شد، لذا بر این اساس، شورای حقوق و دستمزدی که قبلاً فعال نبود را فعال کردیم.