مصرف روزانه بنزین ایران پس از پایان ماه مبارک رمضان و با آغاز سفرهای تابستانی رونق گرفته به طوری‌ که در طول یک ماه گذشته، هر هفته متوسط مصرف روزانه بنزین کشور با افزایشی حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتری در روز همراه شده است.

آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین ایران سال گذشته با افزایشی حدود ۲.۱ درصدی به ۷۱ میلیون لیتر در روز رسید اما از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی با ثبت جهشی بیش از سه درصدی به ۷۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به عبارت دیگر از ابتدای سال‌جاری مجموع مصرف بنزین ایران به حدود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر رسیده و این در حالی است که با وجود جهش مصارف داخلی اما ظرفیت تولید این فرآورده نفتی در پالایشگاه‌های نفت افزایش نیافتاده و بخش عمده‌ای از نیاز بنزین داخل کشور از طریق واردات، تامین و توزیع شده است.

بررسی وضعیت مصرف بنزین ایران در طول چهار سال اخیر روندی نگران کننده را گوشزد می‌کند به طوری که متوسط مصرف روزانه بنزین ایران از ۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در سال ۱۳۹۲ به ۷۱ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۴ رسیده و این نرخ در سال جاری به بیش از ۷۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با تداوم سفرهای تابستانی به ویژه در شهریور ماه امسال با ثبت رکوردهای جدید مصرف، روند جهش مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی تکمیل شود که در این صورت حجم واردات بنزین ایران هم با افزایشی محسوس روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر درحالی که جهشی چراغ خاموش برای رشد مصرف بنزین در کشور در حال رقم خوردن است که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در توجیه طرح حذف سامانه هوشمند سوخت، روند مصرف بنزین ایران را طبیعی اعلام می کنند.

سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای چندمین بار متوالی در طول چند هفته گذشته با انتقاد از ادامه فعالیت سامانه هوشمند سوخت و هزینه بر بودن فعالیت این سامانه در بخش بنزین، تاکید می‌کند: «پس از عرضه تک نرخی بنزین با قیمت ۱۰۰۰ تومانی جهشی در مصرف بنزین ایران اتفاق نیافتاده و مصرف این محصول نفتی روندی طبیعی را پشت سر می گذارد.»

جزئیات جهش چراغ خاموش مصرف بنزین

آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که سرانه مصرف بنزین ایرانی‌ها از ابتدای سال جاری با افزایشی قابل توجه همراه شده است.

در هفته سوم تیر ماه امسال متوسط مصرف روزانه بنزین به ۷۷ میلیون لیتر در روز رسید، هفته چهار و پایانی تیر ماه امسال روند رو به رشد مصرف بنزین ادامه یافت و به طور میانگین روزانه در این هفته ۷۹ میلیون لیتر بنزین مصرف شد.

با ورود به مرداد ماه و در هفته نخست دومین ماه فصل تابستان مصرف بنزین جهشی دوباره پیدا کرد و متوسط مصرف این فرآورده نفتی با افزایشی حدود ۳.۵ میلیون لیتری در روز به ۸۲.۵ میلیون لیتر رسیده و پیشی بینی می شود روند رو به رشد مصرف این فرآورده میان تقطیر پالایشگاه های نفت دست کم تا آغاز فصل بازگشایی مدارس ادامه یابد.

دولت کارت‌ بنزین را بازنشسته شدند

به گزارش مهر، پس از ابلاغ بخشنامه جدید بازنشستگی مدیران پا به سن گذاشته در سطح دولت و وزارت نفت، از سال گذشته با حذف سهمیه ها و عرضه تک نرخی و آزاد بنزین، کارت های هوشمند بنزین شخصی هم بازنشسته شده اند.

ناصر رئیسی‌فرد رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های سوخت در گفتگو با مهر با تایید افزایش تقاضای خرید بنزین از سوی مردم به ویژه در جایگاه‌های سوخت مسیرهای گردشگرپذیر کشور در هفته های گذشته تاکنون، گفت: در شرایط فعلی اکثر جایگاه‌های سوخت با افزایش فروش بنزین روبرو شده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تفاوت عرضه بنزین در تابستان سال جاری در مقایسه با تابستان سال گذشته عدم استفاده مردم از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین است، تصریح کرد: پس از حذف سهمیه‌ها تقریبا اکثر خودروسواران از کارت جایگاه‌داران به جای کارت شخصی برای خرید بنزین استفاده می‌کنند و عملا کارت‌های بنزین بدون استفاده مانده است.

به عبارت دیگر درحالی آمارها از جهشی جدید در مصرف بنزین ایران حکایت دارند که فعلا سناریوهای دولت برای مدیرت مصرف این فرآورده نفتی تعیین و رسما اعلام نشده و در ادامه فعالیت دولت یازدهم باید دید که آیا افزایش قیمت و یا بازگشت به دوران سهمیه بندی از گزینه‌های مدیریت مصرف خواهند بود و یا کماکان باید شاهد واردات افسارگسیخته بنزین به کشور باشیم.