به گزارش پارس محمد طحان پور در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز باعث کاهش قیمت محصولات داخلی و وارداتی خواهد شد و تولید کنندگان موظف خواهند بود که کاهش قیمت را لحاظ کنند.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان داخلی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در پی نوسانات نرخ ارز قیمت محصولات خود را افزایش دادند و حال که دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است، تولید کنندگان داخلی باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا با تک نرخی شدن ارز ثبت سفارش و واردات محصولات خانگی صورت می گیرد، بیان کرد: به شخصه دنبال واردات لوازم خانگی لوکس نبوده و نیستم اما باید لوازم خانگی معمولی که مایحتاج زندگی است وارد شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: به دلیل کمبود یورو و دلار در دست دولت، دولت اجازه صرف ارز برای واردات لوازم خانگی را نخواهد داد.

طحان پور خاطر نشان کرد: با تک نرخی شدن ارز مشکلات بزرگ واردات هم چون تحریم ها، بازنشدن LC در بانک های بین المللی و جابه جایی ارز هم چنان باقی خواهد ماند، اما همین یک موضوع باعث کاهش قیمت محصولات خواهد شد.

پیش از این علیرضا شجاعی، معاون وزیر صنعت و تجارت نیزگفته بود که در حال حاضرکالاهای اولویت ۱۰ به محصولاتی تبدیل شده اند که به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. کشور در تولید اکثر کالاهای اولویت ۱۰ به خودکفایی رسیده است و این امر نشان می دهد که واردات کالاهای غیرضروری به نفع تولید و اشتغال کشور نیست.

به گفته وی در بخش کالاهای اولویت ۱۰ تولیدکنندگان داخلی صادرات خوبی داشته اند. بنابراین زمانی که مازاد نیاز وجود دارد و می توان بخشی از تولیدات را به کشورهای مختلف صادر کرد دلیلی برای آزاد کردن واردات کالاهای اولویت ۱۰ وجود ندارد.

او با بیان این که لوازم خانگی یکی از بخش هایی است که طی این مدت عملکرد قابل قبولی داشته است، گفته بود که بخش قابل توجهی از لوازم خانگی در اولویت ۱۰ قرار دارند بنابراین تولیدکنندگان داخلی با افزایش تولیدات خود و تامین نیاز بازار توانستند به صادرات نیز بپردازند.

وی تصریح کرده بود در ابتدا اجرای ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ این نگرانی وجود داشت که تولیدکنندگان داخلی نتوانند به اندازه نیاز بازار پاسخگو باشند اما مرور زمان و عملکرد مناسب تولیدکنندگان باعث شد که کشور در مسیر مناسبی قرار گیرد و ما به واردات کالاهای خارجی در بخش اولویت ۱۰ وابسته نباشیم.