سید مهدی صادق کارشناس مسکن و شهرسازی در خصوص اینکه مالیات بر خانه های خالی چه زمانی اجرایی می شود گفت : بدلیل ساخت و ساز بیش از اندازه ، نیمی از ساختمان های کشور خالی است و با وجود اجرایی طرح مالیات بر خانه های خالی که در کمیسیون اقتصادی مطرح گردیده امکان متضرر شدن مالکان و صاحبان املاک بسیار است .
وی افزود : این لایحه فقط در کمیسیون اقتصادی کشور مطرح شده و تا کنون هیچ اقدامی جهت اجرایی شدن این طرح توسط دولت صورت نگرفته است .
صادق اذعان داشت : مالکان املاک سالیانه به شهرداری و داراریی کشور عوارضی پرداخت می‌کنند در واقع دلیلی وجود ندارد که مالیات بر خانه های خالی نیز به مبالغ عوارضی اضافه گردد زیرا با این وضع وضعیت اقتصادی کشور رو به نابودی پیش می رود .
وی در پایان ادامه داد: اجرایی طرح مالیات بر خانه های خالی به احتمال زیاد در مجلس دهم شاید بتواند رای بیاورد و تصویب شود .

محمد علیپور عضو کمیسیون مجلس نهم نیز در این خصوص گفت: اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی و برطرف کردن این معضل می تواند یکی از راه های درآمد زایی برای دولت باشد ،بنابراین لازم است دولت در این خصوص برنامه ریزی دقیقی انجام بدهد.