به گزارش پارس به نقل از شفاف، زمانی که در سال ۹۱ هم گفته شد قیمت مسکن نزدیک به ۶۰ درصد در برخی مناطق رشد داشته علی نیکزاد وزیر راه وشهرسازی این خبرها را کار رسانه ها دانست و گفت که اعتقادی به این میزان افزایش قیمت، در بازار مسکن ندارد.
 
این رویه در سال ۹۰ هم رخ داده بود و مسئولین به کلی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را رد کرده بودند. در شرایطی که این روزها مسئولین بار دیگر بر افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم در سال ۹۱ سخن گفته اند آمارهای تازه مرکز آمار ایران نشان می دهد که حرف مسئولین در طول دو سال گذشته راه خطا رفته است.
 
آنطور که مرکز آمار گزارش داده قیمت هر متر مسکن در پاییز سال ۹۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل، یعنی سال ۹۰ چیزی در حدود ۵۲ درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ تورم حتی در ماه های پایانی سال ۹۱ هم بر روی ۳۲ درصد بود و اگر بپذیریم که قیمت مسکن زیر این مقدار افزایش یافته باید به آمارها شک کنیم. با این وجود اما آنقدر که آمارهای مرکز آمار قابل استناد است سخنان مسئولین فاقد این استناد است. زیرا مسئولین دولت نشان داده اند در مواقعی که اوضاع و شرایط به نفع آنها نباشد واقعیت های هیچ بازاری را نخواهند پذیرفت.
 
به هر روی مرکز آمار ایران از افزایش ۵۲.۸ درصدی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی و افزایش ۳۳.۵ درصدی متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی پاییز ۹۱ نسبت به پاییز سال گذشته اش خبر داده است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر متر مربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران هم ۳۹ هزار و ۴۳۴ رالو بوده که نسبت به فصل قبل ۵۰ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۱.۹ درصد افزیش داشته است.
 
چنین افزایش قیمت هایی درست برعکس صحبت های وزیر راه وشهرسازی است. البته سیاست هایی که دولت در گذشته آنها را در پی گرفته چاره ای برای آنها نگذاشته تا بتوانند حقایق بازارهای مختلف را بیان کنند.
 
به گفته کارشناسان دولت آنقدر بر طرح مسکن مهر تاکید کرده و آنرا دست مایه وعده های سیاسی خود قرار داده که این روزها اگر واقعیت های بازار مسکن را بپذیرد به خودی خود وعد ه هایش را زیر سوال برده است.
 
به بیان بهتر دولت از سال ۸۴ تا همین چندی پیش به صورت مداوم از تاثیرگذاری مسکن مهر بر قیمت مسکن و خانه دار شدن همه ایرانیان وعده می داد.

حال اگر آنها واقعیت های بازار مسکن را بپذیرند نشان می دهد که طرح های آنها پاسخ مناسبی که وعده داده شده بود را نداشته و آنها سرمایه های خود را صرف طرح هایی کرده اند که عملا دستاوردی برای کشور و مردم نداشته است.   در هر حال بهتر است در روزهای پایانی دولت دهم، این دولت کمی رویه های پیشین را کنار بگذارد تا از این راه بشود کمی به بازارها از جمله بازار مسکن آرامش بخشید.