بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران تهیه و به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته است، در هفته گذشته صنعت "ساخت محصولات فلزی" با بازدهی 12.8 درصد در صدر صنایع بورسی قرار گرفت و صنعت "محصولات چوبی" با افت 10.6 درصدی بیشترین افت را تجربه کرد.

در میان شرکتها نیز در این مدت ماشین سازی اراک با 19.7 درصد و صنایع کاغذسازی کاوه با 14.6 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته اند.

همچنین ابتدای امسال تاکنون شاخص کل(ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 5.4 درصد و شاخص قیمت(ارزش وزنی) 9.4 درصد کاهش و شاخص کل(هم وزن) 3.3 درصد و شاخص قیمت (هم وزن) 0.5 درصد افزایش داشته است.

افزون بر این؛ اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن نیز در این مدت حاکی از عملکرد بهتر شرکت های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است و مدت شاخص فرابورس ایران هم 0.3 درصد، قیمت سکه بهار آزادی 0.8 درصد، قیمت دلار مبادله ای 0.8 درصد و قیمت یورو مبادله ای 3.2 درصد رشد داشته است.

این گزارش می افزاید: حجم و ارزش معاملات(با احتساب یک روز کاری کمتر) در هفته گذشته به ترتیب 22 و 19 درصد کاهش پیدا کرد و صنعت "خودرو و ساخت قطعات" به تنهایی 36 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد و پس از این صنعت، "بانک ها و موسسات اعتباری" با 10 درصد حجم معاملات هفتگی در رتبه دوم قرار گرفت.

قیمت تمامی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران نیز در هفته ای که گذشت کاهش پیدا کرده است و در این میان صندوق سپهر اندیشه نوین با 0.4درصد افت، کمترین کاهش قیمت را از آن خود کرده است. همچنین در این مدت در میان این نهادهای مالی از نظر تغییرات ارزش خالص دارایی (NAV)، صندوق پاداش سهامداری توسعه بدون تغییر بوده و ارزش خالص دارایی های سایر صندوق ها با کاهش همراه بوده است.

در میان شاخص بورس های معتبر جهانی نیز از ابتدای سال تاکنون، شاخص بورس بمبئی(BSE30) با رشد 9.5 درصدی، بیشترین بازدهی و شاخص بورس تهران (TEDPIX) با افت 5.4 درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داده اند.

این گزارش می افزاید: در 30 روز منتهی به نوزدهم خرداد امسال در بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی با نوسان همراه بوده و در این میان قیمت شمش فولاد در بورس لندن با رشد قابل توجه 75 درصدی، بیشترین افزایش قیمت و مس با 2.7 درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را داشته است.

همچنین از ابتدای امسال تاکنون قیمت انواع نفت با افزایش قیمت همراه بوده به طوری که قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 33، 30 و 39 درصد افزایش پیدا کرده است.