مقصود اسعدی سامانی  با تأکید بر اینکه باید ناوگان هوایی کشور نوسازی شود، اظهار داشت: قطعاً نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی به ارتقاء کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی می‌انجامد ضمن اینکه این مدل حمل و نقلی در تولید ناخالص ملی تأثیرگذار است.

‌وی با اشاره به اینکه ایرلاین‌های خصوصی فعلاً در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند، بیان کرد: پس از آنکه در اجلاس‌ هوانوردی تهران 2016، فروشندگان و البته اجاره‌دهنده‌های هواپیما به ایران آمدند، شرکت‌های هواپیمایی داخلی با آنها مذاکره کرده و بسته به توانمندی‌های خود به تهیه پیش‌نویس‌های برای خرید هواپیما اقدام کردند.

وی اضافه کرد: به هر حال ‌ایرلاین‌ها تلاش می‌کنند تا پایان سال جاری چندین فروند هواپیما از محل این قرارداد‌ها و پیش‌نویس‌ها به ناوگان خود اضافه کنند.

* ‌باید سهم بالایی از بازار حمل‌‌و‌نقل هوایی منطقه را نصیب خود کنیم

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه نباید از رقبای خود در منطقه در جذب بار و مسافر هوایی عقب بمانیم، گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی در سال 93 حدود 4 میلیون مسافر ایرانی را به اقصی‌نقاط دنیا جابه‌جا کرده‌اند، در این بین ترکیش‌ایرلاین حدود 21.5 درصد سهم بازار را در اختیار داشت و پس از آن شرکت هواپیمایی امارات حدود 13.59 درصد و قطر ایروایز 7.48 درصد سهم بازار را در بین 35 شرکت هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز داشتند، به دست آوردند.

اسعدی سامانی افزود: البته مسافرانی که شرکت‌های هواپیمایی خارجی از ایران خارج کردند، کانکشن‌های بعدی هم داشتند یعنی از قطر به سمت آمریکا، کانادا و نقاط دیگر پرواز کردند و از این محل حدود 5 میلیارد دلار زیان به صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور وارد شده است در حالی که اگر توسط ایرلاین‌های داخلی جابه‌جا می‌شند این ارز وارد کشور شده بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با یادآوری‌ اینکه طبق سند چشم‌‌انداز 1404 ‌ایران باید هاب اول بار و هاب دوم مسافر در حمل و نقل هوایی منطقه باشد،‌ افزود: بی‌شک اگر ناوگان هوایی کشور تقویت شود می‌تواند سهمی از این بازار را نصیب خود کند؛ مثلاً ایران‌ایر در گذشته رتبه اول ایرلاین‌ها را در خاورمیانه داشته است که اگر ‌ناوگان این ایرلاین توسعه یابد می‌تواند به رتبه قبلی خود برسد و سهمی از بازار را نصیب خود کند.

* بیمه ریسک فاینانس از سوی فاینانسر/ تسهیلات خارجی ارزان است

وی درباره نحوه تأمین مالی خرید هواپیما توسط بخش خصوصی بیان کرد: ‌در صنعت حمل و نقل هوایی در کنار استفاده از منابع دولتی، ‌راهکارهای دیگری هم‌برای تأمین منابع مالی هواپیما وجود دارد که در این راستا «اجاره هواپیما»، «اجاره به شرط تملیک»، «استفاده از فاینانس» و «تامین منابع مالی از طریق منابع بانکی و موسسات مالی» از راهکار‌های تامین هواپیما بدون اتکا به اعتبارات دولتی است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاین‌های خصوصی هم مذاکرات برای تأمین فاینانس با شرکت‌ها و کشورهای خارجی را شروع کرده‌اند، گفت: ساختار مذاکرات با فاینانسرها بستگی به شرایط شرکت‌ها دارد اما عرف جهانی این است که 20 درصد از هزینه خرید هواپیما، سهم آورده ایرلاین‌ها باشد که این مبلغ از سوی شرکت‌های هواپیمایی تامین می شود و 80 درصد هزینه خرید را هم فاینانسرها باید تامین کنند.

اسعدی سامانی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات شرکت‌های خارجی بسیار پایین است و ارزی بودن این تسهیلات هم نمی‌تواند ریسک تلقی شود زیرا سرمایه‌گذاران خارجی این ریسک‌ها را بیمه می‌کنند. 

* مکاتبه ایرلاین‌‌ها با بوئینگ از طریق ایمیل/ هنوز قراردادی منعقد نشده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ‌مذاکرات ایرلاین‌های ایرانی با ‌نمایندگان کمپانی سازنده بوئینگ، گفت: این مذاکرات کماکان در حال انجام است و شرکت‌های هواپیمایی در حال ادامه مذاکره خود با بوئینگ هستند.

وی اضافه کرد: مدیران این کمپانی هواپیماسازی آمریکایی در دو مرحله به ایران سفر کردند و مذاکراتی با آنها در خصوص خرید هواپیما داشتیم.

اسعدی سامانی اظهار داشت: همچنان با آنها از طریق ایمیل و یا برگزاری جلسات در خارج از کشور مکاتبه می‌کنیم و مذاکره با بوئینگ هنوز به مرحله قراردادی نرسیده است

‌دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد:‌ البته در ارتباط با بحث پشتیبانی بوئینگ‌های موجود در کشور ‌هم مذاکراتی در حال انجام است اما هنوز به نتایج قطعی نرسیده‌ است.

*‌ پیگیری صدور مجوزهای اوفک برای خرید هواپیما هنوز به نتیجه نرسیده است

وی درباره مذاکره با نمایندگان کمپانی ایرباس‌، بیان کرد: این مذاکرات کماکان‌ ادامه دارد‌ موضوع مجوز اوفک (Office of Foreign Assets Control) که همان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» آمریکا است، در حال پیگیری است اما هنوز این مجوز صادر نشده است که امیدواریم هرچه زودتر صادر شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: معمولاً بیش از 10 درصد قطعات همه هواپیماهایی که در دنیا ساخته می‌شوند ‌از کشور آمریکا تهیه می‌شود،بنابراین همه هواپیماهایی که ما هم به دنبال خرید آن هستیم باید مجوز از اوفک داشته باشد که شامل ایرباس، بوئینگ، ATR، امبرائر و از این قبیل است.

اسعدی سامانی توضیح داد: اداره مبارزه با تروریستِ سازمان خزانه‌داری آمریکا، الزام کرده است که هر هواپیمایی که خریداری می‌شود باید مجوز از اوفک داشته باشد.