حبیب رضا حدادی درباره عملکرد بخش های مختلف بورس کال در سال 1394 توضیح داد: به طور کلی بورس کالای ایران تحت تأثیر دو دسته عوامل حقیقی و عوامل اسمی است که در این میان می توان از وضعیت تولید و تقاضای کالاها درکشور و توسعه بازارهای بورس کالای ایران به عنوان مهم‌ترین عوامل حقیقی و از تورم، نرخ ارز و قیمت های جهانی کالاها به عنوان مهم ترین عوامل اسمی نام برد.

وی ادامه داد: با توجه به رکود اخیر در بخش های مسکن و فولاد کشور، ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی سال گذشته در بورس کالا کاهش یافته است؛ در بخش محصولات پتروشیمی نیز بورس کالا افت ارزش معاملات را در سال گذشته با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و داخلی تجربه کرده است. این در حالی است که ارزش معاملات در بخش کشاورزی نیز با توجه به اجرایی شدن آیین نامه ماده 33 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و همچنین تعاملات مطلوب صورت گرفته با وزارت جهادکشاورزی، رشد چشمگیری داشته است.

یه گفته وی طی یک سال اخیر با توجه به عدم رونق بازار نقدی سکه در این مدت و کاهش نوسانات قیمت سکه طلا، شاهد کاهش ارزش معاملات قراردادهای آتی در این بورس بوده ایم؛ اما در مجموع با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور و تأثیر تحریم ها بر بخشهای مختلف اقتصادی، عملکرد بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه مناسب ارزیابی می شود.

مدیرعامل تأمین سرمایه امید به نقش بورس کالای ایران در صنعت تأمین مالی کشور اشاره کرد و گفت: از مهم ترین اقدامات بورس کالا در سال 1394 می توان به تامین مالی شرکت های معدنی، پتروشیمی و فولادی اشاره کرد. همچنین ایجاد امکان دسترسی برخط کارگزاران و فعالان بازار به سیستم معاملاتی بورس کالای ایران از دیگر نوآوری‌های بورس در سال 1394 بوده است. قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی و ارزی از جمله ابزارهای مالی در بورس کالای ایران است که می توان از آن ها برای تأمین مالی صنایع استفاده کرد. تأمین مالی باکم ترین هزینه، درکوتاه ترین زمان، بدون بروکراسی اداری و بر اساس قراردادهای اسلامی و توان عرضه کننده از جمله ویژگی های قرارداد سلف موازی استاندارد در بورس کالا است.

حدادی ادامه داد: بورس کالای ایران در راستای توسعه و رونق هر چه بیشتر تأمین مالی صنایع و شرکت ها برنامه هایی دارد که از جمله می توان به ترویج و فرهنگ سازی هدفمند در حوزه قراردادهای مشتقه در تعامل با دستگاه های سیاست گذار و فعالان بازار، توسعه تعاملات بورس کالای ایران با شرکتهای کارگزاری به عنوان بازوی بازاریابی این نهاد در راستای تقویت شبکه بازاریابی و توسعه تعاملات با بانک ها و صندوق های ضمانت به منظور کمک به تأمین مالی خریداران کالا از طریق بورس کالای ایران جهت گسترش معاملات نسیه، اشاره کرد.

وی نقش اصلی بورس کالا را ایجاد بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای تسهیل معاملات نقدی و آتی کالا عنوان کرد و گفت: طراحی و تنوع بخشی به ابزارهای تأمین مالی از جمله وظائف اصلی تأمین سرمایه ها است. در این راستا تأمین سرمایه امید از طریق تأمین مالی تخصصی برای صنایع مختلف، ابزارهای متناسب با شرایط و نیازهای هریک از صنایع و شرکت ها را جهت تأمین مالی آن ها فراهم می آورد. بدون شک، برقراری ارتباطات مؤثر بین بورس کالا و تأمین سرمایه امید در حوزه تبادل اطلاعات و نیز افزایش تعاملات می تواند، گامی موثر در راستای گسترش تأمین مالی در بازار سرمایه کشور باشد.

حدادی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به مسائل ذکر شده، بورس کالا باید چه نقشی داشته باشد؟ و چه برنامه ها و زیر ساخت هایی را برای فعالیت بیشتر شرکت های تأمین سرمایه پدید بیاورد؟ عنوان کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه هنوز برخی از ابزار مشتقه عملیاتی نشده‌اند، نقش شرکت های تأمین سرمایه در بورس کالا محدود به انتشار و بازارگردانی اوراق سلف برای کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است. بورس کالا می تواند با صدور مجوز و عملیاتی شدن انتشار ابزارهای مشتقه در بخش های مختلف از قبیل مشتقات روی محصولات کشاورزی، فلزات و انرژی به ایفای نقش تأمین سرمایه ها در بورس کالا بیش از پیش کمک کند. همچنین این بورس می تواند با توسعه دسترسی برخط کارگزاران و فعالان بازار به سیستم معاملاتی بورس کالای ایران، به تسهیل هر چه بیشتر فرآیند تأمین مالی از طریق تأمین سرمایه‌ها کمک شایانی کند.

وی درباره فعالیت های بورس کالا در سال آتی و نقش بورس کالا در سال 1395 توضیح داد:در مجموع با توجه به جوان بودن این بازار در ایران و فضای علمی رو به رشد در این حوزه و نیز فضای پساتحریم، پیش بینی می شود در سال آتی و سال های آینده، این بازار بیش از پیش به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه کشور ایفای نقش کند.

حدادی به بزرگترین چالش پیش روی تامین مالی از طریق بورس کالا و راهکارهایی برای آن اشاره کرد و گفت: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در مقایسه با تأمین مالی از طریق بازار پول در ایران از پیشینه کمتری برخوردار است. بر همین اساس به رغم انجام تأمین مالی وسیع از طریق بازار سرمایه در سالیان اخیر، بسیاری از شرکت ها و سرمایه گذاران از شناخت کافی در این خصوص برخوردار نیستند. آمارها حاکی از آن است که به تدریج و با افزایش شناخت و آگاهی ناشران (بانیان)، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی رو به افزایش است؛ از این رو بورس کالا می تواند با آگاهی بخشی و بالابردن سطح شناخت شرکت‌ها و سرمایه گذاران به توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر این بازارکمک کند. همچنین، شرکت های سرمایه گذاری انتظار دارند که بورس کالا فرایند اخذ مجوز انتشار اوراق را تسریع کند؛ برقراری ارتباطات مؤثر بین بورس کالا و تأمین سرمایه‌ها در حوزه تبادل اطلاعات و نیز افزایش تعاملات می تواند راهکاری مناسب در جهت رشد و توسعه روابط بین این دو نهاد بازار سرمایه باشد.