به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تهیه گزارشی در رابطه با خرید و فروش املاک و مسکن در بورس اظهار کرد: در این گزارش عنوان شد که می‌توان این اقدام را انجام داد اما اینکه این طرح تا چه اندازه عملیاتی و اجرایی است، نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

وی با بیان این‌که شورای عالی بورس در حال طراحی بورس تخصصی با مکانیزم‌های بازار سرمایه در زمینه خرید و فروش املاک و مستغلات است، شفافیت قیمت، تعادل عرضه و تقاضای مسکن را از جمله دستاوردهای این اقدام برشمرد و تصریح کرد: از آنجایی که مسکن کالایی منحصر به فرد و یگانه است، احتمالا ایجاد چنین بازاری تا حدودی سخت است.

وی با بیان این‌که ایجاد بورس مسکن برای حذف بازار غیر رسمی فعلی مسکن در دستور کار قرار داردبیان کرد: هم‌اکنون قیمت مسکن از سوی دلالان و سفته‌بازان بازار مسکن تعیین می‌شود حال آنکه اگر عرضه و تقاضا مدیریت شود، قیمت مسکن به نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ فعلی می‌رسد و اساسا بورس مسکن به سود خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی کالای مسکن خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی بنگاه‌های معاملات املاک در برابر تشکیل بورس مسکن مقاومت می‌کنند، چون قیمت مسکن شفاف نیست و با ایجاد بورس مسکن شفافیت به بازار مسکن و املاک برمی‌گردد. بنابراین کسانی که همواره در تلاشند در بازار مسکن به سودهای غیرمتعارف دست یابند، با ایجاد بورس مسکن مخالفت می‌کنند.

پورابراهیمی با بیان اینکه بازارهای مالی و حجم معاملاتی که در بورس مسکن صورت خواهد گرفت، جذابیت زیادی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: قرار است در بورس مسکن افزایش حجم معاملات مسکن با سودهای متعارف جایگزین معاملات کم با سودهای کلان و غیرمتعارف شود تا سرمایه‌گذاران به سمت بورس مسکن گسیل شوند.