پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نماینده سابق ایران در اوپک گفت: عربستان و روسیه توان تحمل نفت ارزان‌تر از این را ندارند

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: به نظر می‌رسد قیمت نفت از آستانه تحمل عربستان این تولید‌کننده بزرگ نفتی پایین‌تر آمده است از این رو حاضر است در کنار دیگر تولیدکنندگان اوپکی و غیر اوپکی بنشیند تا طرحی برای حمایت از قیمت‌ها فراهم آورد.

 وی افزود: این تنها عربستان نیست که با حجم عظیم تولیداتش نگرانی خود از تداوم کاهش قیمت‌ها را آشکار کرده است. روسیه، دیگر تولید‌کننده بزرگ نفتی نیز در این زمینه با عربستان همراه است و حمایت خود از طرح فریز نفتی را اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: کاهش قیمت نفت را می‌توان اهرم فشاری بر همه تولیدکنندگان نفتی دانست اما به نظر می‌رسد توان کشورهایی که نفع خود را در کاهش قیمت‌ها می‌جستند نیز برای رویارویی با نفت ارزان، تمام شده است. همین اتفاق موجب شد حامی بزرگ نفت ارزان به فکر تغییر رویه بیفتد. 

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه عربستان و روسیه توان تحمل نفت ارزان‌تر از این را ندارند، ممکن است حتی با وجودهمراه نشدن ایران، نسبت به اجرایی کردن این پیشنهاد اقدام کنند. این اتفاق می‌تواند اتفاق مثبتی برای ایران تلقی شود.

خطیبی با اشاره به نقش مهم و اساسی ایران در زمینه قیمت و تولید نفت گفت: ایران در سال‌های اخیر با شرایط بسیار ویژه‌ای روبه‌رو بود و تحریم‌های نفتی توان ایران را در بازار جهانی نفت کاهش داد. 

وی افزود: هر چند با توافقات هسته‌ای منع پیشین کنار رفت ولی کشورهای دیگر صادرکننده تلاش داشتند تا ایران را مجبور کنند که سطح صادرات خود را در سطح شرایط تحریم نگه‌دارد که طبیعتا این حرف کاملا غلط است. 

خطیبی اضافه کرد: نخستین حقی که برای کشوری در شرایط ایران قایل می‌شوند بازگشت به سطح تولید و صادرات قبل از تحریم‌ها است و هرگاه ایران صادراتی مشابه آن‌چه در سال ١٣٨٨ و ١٣٨٩ داشت، آن‌گاه می‌توان بر سر ثابت نگه داشتن صادرات به نتیجه رسید.

نماینده سابق ایران در اوپک یادآور شد: به نظر نمی‌رسد کاهش صادرات نفت گزینه مقبولی برای صادرکنندگان عربی نفت باشد. 

خطیبی افزود: در سال‌های عدم حضور ایران، کشورهای نفت‌خیز بنا بر توان‌شان سعی کردند بخشی از بازار ایران را در اختیار بگیرند. زیاده روی در این امر بدان جا رسید که دو میلیون اضافه تولید در بازار وجود دارد اما کسی حاضر به عقب‌نشینی نیست.

وی اضافه کرد: بی‌اعتنایی تولیدکنندگان نفت به کاهش تولید و صادرات، سبب شد طرح فریز نفتی از سوی برخی کشورها پیشنهاد شود. پیشنهاد‌دهندگان، در نظر دارند با ارایه این طرح و همراه کردن ایران، سهم کشورها از بازار جهانی نفت را در سطح فعلی تثبیت کنند و طبیعتا این موضوع با حمایت ایران روبه‌رو نخواهد شد .