به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از پرس تی وی، سفر اخیر فرستاده پادشاه سعودی به روسیه این گمانه زنی را مطرح کرده است که شاید این سفر اولین نشانه از شکل گیری یک همکاری بین المللی بین دو تولید کننده بزرگ نفت جهان باشد.
این دیدار که در سطح بالایی از نظر سیاسی صورت گرفته، در حالی انجام می شود که روابط بین روسیه و غرب، از جمله آمریکا در ضعیف ترین حد خود طی سال های اخیر قرار دارد. با توجه به اینکه عربستان یکی از متحدان دیرین دولت آمریکا محسوب می شود، این سفر بیش از پیش غیرعادی به نظر می رسد.
این مقام سعودی که کشورش بزرگترین تولید کننده عضو اوپک است، برای شرکت در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده که با پشتیبانی مسکو، به عنوان  یک کشور غیرعضو اوپک و رقیب احتمالی ریاض برگزار شده است.
پایگاه اینترنتی اویل پرایس در تحلیلی در این باره نوشت: «این سفر می تواند بدان معنا باشد که  روسیه حداقل نظراتی در مورد تصمیمات نفتی اوپک در خصوص تولید نفت دارد. اگر چنین باشد، این نظرات در خصوص افزایش قیمت نفت است.»
دلایل زیادی برای نزدیکی روس ها و سعودی ها می توان برشمرد که مهمترین آنها شاید کاهش وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه به دلیل افزایش تولید نفت شیل باشد.
سیاست چرخش واشنگتن به سمت شرق نیز یکی از دلایلی است که موجب شده سعودی ها به دنبال یافتن دوستانی جدید باشند.
به گفته پپه اسکوبار، نویسنده مجله آسیا تایمز، سفر شاهزاده سعودی اولین علامت دهی سعودی ها در تونل جنگ نفتی است مبنی بر اینکه سعودی ها ممکن است سیاست فعلی خود را تغییر دهند و تولیدشان را پایین بیاورند.
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان گفته، همکاری ها با روسیه «منجر به ایجاد یک اتحاد نفتی بین دو کشور به سود بازار بین المللی نفت خواهد شد.»
اما تحلیلگران معتقدند، بعید است ریاض با نزدیک شدن به مسکو، به متحدان دیرین خود پشت کند. عربستان و روسیه در خصوص بسیاری از مسائل از جمله ایران، سوریه و یمن با یکدیگر اختلاف نظر دارند. گفته می شود ایران یکی از دلایلی است که سعودی ها تصمیم به سرازیر کردن مقادیر زیادی نفت به بازار و پایین آوردن قیمت ها گرفته اند.