به گزارش پارس به نقل از فارس، علیرضا تابش در گردهمایی سراسری سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام و تاسیس بنیاد مسکن افزود: هر چند از بابت روند پرداخت تسهیلات بانکی از سوی برخی بانکهای عامل برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی گله مند هستم اما به نوعی نیز راضی هستم.

وی ادامه داد: سهمیه اعطای تسهیلات مسکن روستایی از سوی بانک مرکزی به بانک های ابلاغ و سهمیه استان ها مشخص شده است و مقرر شده است تا در سال جاری با اعطای وام ۱۲،۵ میلیون تومانی ۲۵۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی نوسازی و احداث شود.

وی با اشاره به برنامه های این بنیاد در بخش مسکن روستایی گفت: در دو دولت اخیر این کار با جدیتی انجام شده و تاکنون در این بخش مقاوم سازی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی با اعطای تسهیلات به پایان رسیده است.

تابش در خصوص ساخت مسکن برای اقشار آسیب پذیر گفت: سالانه ۷ تا ۸ هزار واحد مسکونی مربوط به قشر آسیب پذیر احداث می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار واحد مسکونی در دست احداث داریم سعی خواهیم کرد تا پایان سال، ۸۵۰۰ واحد مسکونی را تکمیل و در سال جاری ساخت ۷ هزار مسکن آغاز شود.

وی افزود: بنیاد مسکن طراحی طرح هادی ۳۷ هزار و ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار را در دست تهیه دارد که از این تعداد تاکنون طراحی ۲۹ هزار و ۱۵۳ روستا به اتمام رسیده است و تلاش می شود در سال جاری نیز برای ۲۷۰۰ روستا طرح هادی تهیه شود.

تابش تاکید کرد: تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مسکن با مردم عقد قرار داد شده که ۱۰ هزار و ۷۶۱هزار میلیارد تومان در مدت هفت سال برای مسکن روستایی به مردم داده شده است.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان عقد قرارداد از سوی بانک ها اشاره کرد که از این میزان ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول به مردم داده شده و کار یک میلیون و ۲۸۹ هزار واحد مسکونی در روستاها پایان یافته است.

وی گفت: تاکنون بالغ بر ۲۳۸ هزار واحد در طول دولت نهم و دهم بازسازی شده اند و از مقاومت لازم برخوردار هستند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: بازسازی ها در ۳۰۶ روستا در منطقه آذربایجان شرقی شامل ۹۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده بالای ۶۰ درصد بود که در حال حاضر بالای ۱۰ هزار واحد ساخته و تکمیل شده است.

وی افزود: برای واحدهای دامی نیز بالای ۱۰ هزار واحد نیز ساخته شده و این برای اولین بار بود که پس از زلزله، معیشت زلزله زدگان در کنار بازسازی ها دیده شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به مسکن شهری بنیاد گفت: مسکن شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر حدود ۳۵۰ هزار واحد واگذار شده است که اکنون ۲۱۰ هزار واحد اتمام و ۱۷۶ هزار افتتاح می شود.

وی به امضاء تفاهم نامه میان وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته با تفاهم نامه ای که میان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی منعقد شده ۱۲۰ روستا با هدف گردشگری شناسایی شده که این طرح در ۳۰ روستا آغاز شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آن دسته از مالکانی که قصد ساخت دو واحد همجوار یا دو طبقه ای در این روستاها را دارند، گفت: متقاضیان می توانند دو وام تسهیلات برای ساخت واحد برای گردشگران درخواست کنند.

وی به امداد رسانی بنیاد مسکن در زلزله رخ داده در بوشهر گفت: واحد های مقاوم سازی شده آسیب چندانی ندیده اند اما براساس آمار های رسیده از این شهر واحد هایی که مقام سازی نشده اند، آسیب دیدند.

وی افزود: براساس آمار، تعداد واحد های مسکونی این شهر ۳۵۰ هزار واحد در پنج روستا اعلام شده است.