هر بار که بحث کیفیت آب شرب در محافل مسوولان مطرح می‌شود چیزی جز تعریف و تمجید به‌گوش نمی‌رسد موضوعاتی از این قبیل که آب شیر از آب معدنی نیز بهداشتی‌تر است یا هیچ شکی در مورد کیفیت آب وجود ندارد و ...

وزارت بهداشت نیز که ضامن کیفیت آب شرب است اعلام میکند که آب کشور از لحاظ آلودگی میکروبی به دقت بررسی می‌شود و از این لحاظ یکی از سالم‌ترین آب‌ها را داریم و نگرانی از این بابت وجود ندارد، مگر این که اتفاقات خاصی بیفتد که آن را آلوده کند به‌طوری‌که به گفته خسرو صادق‌نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ما هر روز از سراسر کشور هم در تمامی شهرها و هم در بیشتر روستاها به صورت برنامه‌ای منظم و با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، آب شرب مصرفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اجرای برنامه جمع آوری پسماندهای بیمارستانی در 90 درصد بیمارستان‌های خصوصی و دولتی کشور، از توسعه این برنامه خبر داد و افزود: بیش از 90 درصد بیمارستان‌های خصوصی و دولتی کشور دستگاه‌های بی خطر ساز فعال دارند. اگر بعضی از بیمارستان‌ها این دستگاه را تامین نکرده باشند یا دستگاهی که در اختیار دارند کفایت پسماند آن بیمارستان را نکند، اخطارهای لازم داده می‌شود.

صادق‌نیت ضمن تاکید بر تشدید برنامه‌های بهداشت محیط در سال جاری گفت: قرار است امسال در بحث بهداشت محیط فعالیت خود را تشدید کنیم. یکی از اقداماتی که از ابتدای امسال شروع شد، توجه بیشتر به شکایت و گزارش‌های مردمی از تخلفات صورت گرفته و برخورد با آنها است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره برنامه جدید این اداره برای بهداشت آب شرب کشور اظهار کرد: در این زمینه نیز برنامه "ایمنی آب" را همچنان ادامه می‌دهیم و شهرهای تحت پوشش آن را نیز گسترده‌تر خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم سلامت آب آشامیدنی پشتوانه بهتری پیدا کند.

وی تغییر مسیر کنترل آب از محل خروجی آن که شیر آب مصرفی مردم است به سرمنشاء آن برای کاهش احتمال آلودگی آب، مهم‌ترین اقدام در راستای برنامه ایمنی آب کشور عنوان کرد.

این گفته‌ها در حالی است که برخی از استان‌های کشور از وضعیت کیفیت آب شرب خود راضی نیستند، به‌طوری‌که به گفته محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان خشکسالی‌های پی در پی سنوات گذشته هم کمیت و هم کیفیت آب را به چالش کشیده و مشکل اصلی کشور و به ویژه استان کرمان، کیفیت آب است.

ضرورت تشدید کنترل و نظارت بر کیفیت آب شرب مناطق روستایی هرمزگان

همچنین شکرالله محسنی، معاون بهداشتی شهرستان رودان با تأکید بر ضرورت تشدید کنترل و نظارت بر کیفیت آب شرب مناطق روستایی هرمزگان معتقد استکه باید مراکز بهداشتی درمانی با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی تلاش کنند تا بهترین شرایط لازم برای سلامت مردم در روستاها فراهم شود.

وی با بیان‌اینکه برخی روستاهای شهرستان تحت پوشش شبکه‌ی آب و فاضلاب نیستند و همین موضوع موجب شده که نظارت و توجه لازم به وضعیت آب شرب در آنها ضعیف باشد،اظهار کرد:مرکز بهداشت طبق روال سال‌های قبل با نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی آب شرب روستائی وضعیت آب شرب را بررسی کرده و در موارد نامطلوب ضمن پیگیری، گزارش به ارگان‌های مرتبط نیز داده می‌شود.

آب نوشهری‌ها با طعم قورباغه!

علی شادمان، فرماندار نوشهر با اشاره به ضعف مدیریت آب‌شرب روستای صلاح الدین کلا داشت گفت: با توجه به بازدیدی که از دو منبع موجود روستا شد این امر بارز است که یکی از منبع ها مشرف بر منبع دیگر است و منبعی که مورد استفاده قرار می گیرد با بارندگی دچار کدری آب می شود.

وی با اشاره به فرسوده بودن شبکه آب روستا و لوله‌ها گفت: آنچه مهم به نظر می رسد این است که برای سلامتی مردم باید فکری اساسی و برنامه ریزی درستی صورت گیرد تا از این وضعیت خارج شود.

علاوه‌بر این نیز ایوب صلاحی، یکی از اعضای شورا به نمایندگی از اهالی روستا به ایسنا گفت: آب روستا از سه منبع تامین می شود که در زمان بارندگی آب یکی از منبع های اصلی که وضعیت بهتری دارد کدر می شود.

وی با اشاره به پخش کلیپ وجود قورباغه در آب شرب روستا افزود: این اتفاق در زمان بارندگی روی داد که مربوط به یکی از چشمه‌های تامین آب روستا بوده است گفتنی است که در زمان بارندگی آب شرب روستا گل آلود است و در غیر بارندگی نیز کمبود آب زیاد مشاهده می شود.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز با ابراز گلایه از شبکه بهداشت گفت: طی این مدت شبکه بهداشت در خصوص میکروبی بودن و آلودگی آب، هشدارهای لازم را نداده است و برخی از مردم روستا دچار بیماری‌های پوستی ناشی از استفاده از آب آلوده شده اند.

همانطور‌ که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور عنوان کرده لازم است که استانداردهای موجود در ایران در حوزه آب شرب سختگیرانه‌تر شود چراکه باید به این مساله توجه کرد که اگر در سال‌های آینده منابع سطحی آب کاهش یابد آیا می‌توان با چاه‌هایی که در این 50 سال با رشد شهرنشینی آلوده به نیترات شدند آب شرب را تامین کرد.