مسعود خوانساری در اولین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال جاری که امروز - سه شنبه - در اتاق تهران برگزار شد، در ابتدای صحبت‌های خود بر ضرورت‌های عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

رییس اتاق تهران در ادامه ضمن برشمردن موضوعات روز، از دولت خواست تا در مسیر بهبود محیط کسب و کار گام های بیشتری بردارد تا فضا برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی مهیا شود.

وی همچنین از مجلس جدید خواست تا در دوره جدید بیشتر به دنبال پایش قوانین موجود باشد تا تصویب قوانین جدید.

خوانساری در بخشی از صحبت‌هایش به موضوعات مطرح شده در رسانه ها در مورد کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: اتفاق جدیدی در مورد کارت بازرگانی یا حذف آن از فرایند تجارت رخ نداده است. وزیر صنعت هم بحث جدیدی در این زمینه نداشته اند. همان مباحثی که سال گذشته به عنوان پیشنهادی برای بررسی در مورد حذف آن مطرح شده بود، بار دیگر در رسانه ها بازتاب پیدا کرده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: بحث جدیدی در مورد حذف کارت بازرگانی از فرایند تجارت مطرح نشده است حتی کمیته ای با حضور بنده به عنوان رئیس اتاق بازرگانی تهران، رئیس کل گمرک و رئیس سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است تا شرایط صدور کارت بازرگانی با دقت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین قرار شده است که بررسی های لازم صورت گیرد تا مسیر سوءاستفاده های احتمالی از کارت بازرگانی مسدود شود.

وی افزود: این کمیته همچنین بررسی های لازم را صورت می دهد تا مقدمات صدور کارت برای فعالان اقتصادی ساده تر شود.

خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ورود ۱۵۰ هیات خارجی به ایران بعد از برجام اشاره و عنوان کرد: ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد کشور با کاهش تورم از جمله نکات مثبت در سال گذشته به شمار می آید و همچنین در پایان سال گذشته انتخابات مجلس و خبرگان با مشارکت ۶۰ درصدی مردم حکایت از استقرار عقلانیت طی سال جاری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: امروز کشور شرایط مناسبی را تجربه می‌کند و مقام معظم رهبری نیز شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را برگزیده اند که همه ارکان نظام باید این شعار را جدی گرفته و با حفظ وفاق در جامعه، آن را به منصه ظهور برسانند.

وی ادامه داد: تصادفات جاده ای کاهش یافته و در مقابل میزان سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده که این نشانه های امیدواری مردم به آینده کشور است، ضمن اینکه در سه هفته ابتدای سال جدید میزان فروش بلیت سینماها از مرز ۱۷ میلیارد تومان گذشته که همین رقم معادل فروش بلیت در شش ماه سال گذشته است.

خوانساری درباره صادرات نفت بعد اجرای برجام تصریح کرد: بعد از اجرایی شدن برجام صادرات نفت ایران در روز به یک میلیون و 700 هزار بشکه رسید که این مقدار صادرات در کنار میعانات گازی به دو میلیون بشکه رسید که نشان دهنده افزایش 70 درصدی نسبت به قبل از اجرای برجام است.

وی همچنین به ضرورت تک نرخی شدن ارز اشاره کرد و تصریح کرد: موضوع تک نرخی شدن ارز براساس نرخ واقعی و حذف زمینه های جدی رانت و مبارزه با فساد از جمله درخواست‌های فعالان اقتصادی از دولت است، همچنین از مجلس درخواست می‌شود تا در دوره جدید فعالیت خود به اصلاح قوانین مرتبط با کسب و کار پرداخته و قوانین قبلی را پایش کند.