مسعود خوانساری صبح امروز در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به رشد پایین اقتصادی کشور در سال 94، اشاره کرد و گفت: این رشد پایین حکایت از شرایط سخت بنگاه‌های کشور دارد، چرا که بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری دچار خسران شده‌اند و امیدواریم مذاکرات هسته‌ای بخشی از مشکلات را کاهش دهد، چرا که نباید دستاوردهای برجام را نادیده گرفت.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت از 110 دلار به بشکه‌ای 30 دلار خاطر نشان کرد: کاهش قیمت نفت سبب کم شدن درآمد دولت شده که این موضوع در کنار تداوم رکود اقتصادی و کسادی بازار یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی را برای کشور رقم زد.

خوانساری از ورود 150 هیات تجاری خارجی کشور به عنوان یک نشانه مثبت در اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: ثبات نسبی اقتصادی با توجه به کاهش تورم در سال 94 به شمار می‌رود و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار اقتصاد مقاومتی اقدام به عمل را برای سال 95 برگزیده‌اند، به نظر می‌رسد همه ارکان نظام باید این موضوع را جدی گرفته و با حفظ وفاق و همدلی آن را به سرانجام برسانند.

وی همچنین به صادرات روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت بعد از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و افزود: این میزان صادرات با احتساب میعانات گازی به 2 میلیون بشکه می‌رسد که 70 درصد نسبت به زمان قبل از برجام رشد داشته و اگر توافق صورت نمی‌گرفت صادرات نفت ایران به 500 هزار بشکه که معادل مصرف غذا و داروی کشور است هم نمی‌رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین به بارندگی‌هایی که از ابتدای سال در سراسر کشور رخ داده، به عنوان یک نکته مثبت اشاره کرد و افزود: انتظار ما از ارکان نظام به ویژه روسای سه قوه این است که به امید ایجاد شده در دل مردم و پیش‌بینی های رشد 5 درصدی اقتصادی پاسخ داده و زمینه‌ها را برای شکوفایی اقتصادی کشور فراهم کند. که مهمترین آنها بهبود فضای کسب و کار، روان‌سازی سرمایه در کشور، سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد زمینه‌های رونق اقتصاد است.

خوانساری این را هم گفت که تک نرخی کردن ارز بر  اساس نرخ واقعی و حذف زمینه‌های جدی رانت و مبارزه با فساد درخواست فعالان اقتصادی از دولت است و از مجلس هم می‌خواهیم تا در دوره جدید فعالیت خود از تصویب هرگونه قانون خودداری کرده و به اصلاح قوانین مرتبط با کسب و کار پرداخته و قوانین قبلی را پایش کند.

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز تماس اتاق بازرگانی تهران در فروردین‌ ماه به صورت رسمی خبر داد و گفت: از این پس فعالان اقتصادی می‌توانند مشاوره‌های مالی، مالیاتی، بیمه‌ای، حقوقی و تامین اجتماعی را از طریق این مرکز دریافت کنند.

حذف کارت‌های بازرگانی موضوع دیگری بود که خوانساری به آن اشاره کرد و گفت: در سال گذشته این موضوع مطرح شده بود، اما نظر اتاق بازرگانی این است که باید در ابتدا عضویت فراگیری برای فعالان اقتصادی داشته باشیم و مباحث حقوقی آن را نیز بررسی کنیم. بر این اساس کمیته‌ای برای بررسی شرایط صدور کارت بازرگانی تشکیل شده تا مقدمات تسهیل صدور کارت فراهم شود و سوء استفاده‌های احتمالی صورت نگیرد.