ایرج رهبر اظهار کرد: با وجود گذشت بیش از یک سال از طرح فروش اقساطی، کارمزد 6 درصدی که بانک مسکن برای کارگزاری این طرح درخواست کرده نشان می دهد ظاهرا این بانک قصد همکاری ندارد و هیچ نشانه ای از اینکه بخواهند با کارمزد کمتر تضامین را بر عهده بگیرند دیده نمی شود. با این وجود ما همچنان منتظر جواب مثبت بانک مرکزی و بانک مسکن هستیم.

وی افزود: کارمزد بیش از 2 درصد برای طرح فروش اقساطی منطقی به نظر نمی رسد؛ زیرا سود اقساط 14 درصد است که با 2 درصد کارمزد 16 درصد می شود. این در حالی است که بانکها اعلام کرده اند تسهیلات بانکی 16.5 درصد پرداخت می کنند و با این وجود فروش اقساطی با استقبال مواجه نخواهد شد؛ چون امتیازی نسبت به وامهای بانکی ندارد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان درخصوص مذاکره با دیگر بانکها برای تضمین اعتبارات فروش اقساطی گفت: با بانکهای دیگر هم تا کنون به نتیجه نرسیده ایم؛ چرا که باید از بانک مرکزی استعلام کنند. البته به اعتقاد ما نیازی به استعلام نیست؛ چون بانک‌ها قرار نیست اعتباری اختصاص دهند و ضوابط بانکی هم مانعی ایجاد نمی کند.

رهبر با بیان اینکه تضامین فروش اقساطی با کارمزد 2 درصد به نفع بانکهاست تصریح کرد: با توجه به اینکه گردش مالی بانکها پایین است و نیروی انسانی کافی در اختیار دارند می توانند با طرح فروش اقساطی همکاری کنند؛ چون نه قرار است ابزاری اضافه کنند و نه احتیاجی به نیروی مازاد دارند.

وی درباره بازار مسکن در سال 1395 پیش بینی کرد: اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند نمی توان رشدی را برای بخش مسکن متصور بود. هم اکنون بسیاری از مجتمع های مسکونی فاقد مشتری هستند و با توجه به هزینه های تمام شده بالایی که در سالهای گذشته صرف آنها شده نمی توان انتظار کاهش قیمت داشت؛ چرا که در حال حاضر قیمت مسکن به کف رسیده است.

عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان افزود: نشانه ای برای کاهش قیمت مسکن وجود ندارد؛ چرا که قیمت مصالح و دستمزد پایین نیامده است. تنها فاکتوری که می تواند هزینه های مسکن را کاهش دهد زمین است که دولت در این خصوص همکاری لازم را صورت نمی دهد.

رهبر با اشاره به طرح کانون انبوه سازان برای شکستن قیمت زمین خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته ما طرحی داشتیم که مردم در شهرکهای اقماری زمین ارزان قیمت بخرند و دولت زیرساختهای لازم را ارایه دهد تا بخش خصوصی اقدام به ساخت و ساز کند که با گذشت چند سال هنوز استقبال نشده است.

وی ادامه داد: تمرکز ساخت و ساز هنوز بر روی شهرهای بزرگ است و تا زمانی که این هدف دنبال می شود با توجه به شغل و امکانات کافی در کلانشهرها، مردم به کلانشهرها هجوم می آورند اما اگر به شهرهای کوچک توجه صورت گیرد نه تنها از بار کلانشهرها کاسته می شود بلکه قیمت مسکن متعادل خواهد شد.