اما دیروز با بازگشایی مجدد بازارهای جهانی، معامله گران شاهد افت مجدد قیمت طلا بودند. گفته می شود افزایش ارزش دلار، فروش طلا توسط سرمایه گذاران و اظهارات رییس صندوق بین المللی پول مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی جهان و همچنین پیش بینی رشد ۵/۳ درصدی برای آن در ۲۰۱۳، موجب شد قیمت اونس جهانی طلا بار دیگر کاهش پیدا کند. به گفته یکی از تحلیلگران، اقتصاد آمریکا در مقایسه با هر زمان دیگری، تا حدودی در بهترین وضعیت خود قرار دارد که همین عامل، ارزش دلار را بالا برده و تاثیری روشن روی طلا داشته است.


این هفته همچنین مجموعه ای متنوع از گزارش ها درباره وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا، منطقه یورو و چین منتشر خواهد شد. در عین حال معامله گران بازارهای جهانی منتظر نتایج سخنرانی عصر روز گذشته رییس بانک مرکزی آمریکا با موضوع حفظ ثبات مالی نیز بودند. از سوی دیگر بیانیه ماه مارس بانک مرکزی آمریکا نیز فردا منتشر خواهد شد. انتشار نرخ تورم و میزان صادرات چین در هفته جاری نیز توجه سرمایه گذاران بازار طلا را به خود معطوف کرده است.


اما بازارهای نقدی داخلی و بازار معاملات آتی سکه که روز یکشنبه گذشته با افزایش هیجانی قیمت ها در بازار ارز و سکه رو به رو شده بودند، روز گذشته - همان طور که انتظار می رفت - به دلیل سقوط اونس جهانی طلا، کاهش دلار در بازارهای داخلی و کاهش التهابات ناشی از نتایج مذاکرات آلماتی، با یک روند خوداصلاحی شروع به افت کردند. قیمت دلار روز گذشته تا حدود ۳۵۵۰ تومان نیز افت کرد. البته به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، این کاهش قیمت در بازار نقدی، از ساعات اولیه دیروز بعد از یک جهش اندک قیمت شروع شد. بنا به گفته صرافان، افت قیمت دلار به دلیل انتشار خبر تک نرخی شدن ارز اتفاق افتاد و در این روز بیشتر مردم فروشنده ارز در بازار آزاد بودند. در ساعات ابتدایی شروع معاملات آتی سکه، این افت قیمت به شکل پلکانی و نرم اتفاق افتاد به طوری که دامنه نوسان به سختی به منفی ۱ درصد می رسید که این مساله نشان از احتیاط معامله گران در بازار آتی سکه داشت؛ البته حجم معاملات در ۳ ساعت اولیه دیروز کمتر از ۲۵۰۰ قرارداد بود. در انتهای معاملات آتی سکه روز یکشنبه، به تدریج تعداد فروشندگان در این بازار افزایش پیدا کرد که این روند تا روز گذشته نیز ادامه داشت. در جایی که تقاضای چندانی متوجه بازار ارز و سکه نبوده و قیمت آن از اوج قیمت ثبت شده بر تابلوها، بازگشته است، به نظر می رسد باید به بازار فرصت داد تا طی روزهای آینده از این فشار مقطعی بیرون بیاید. در ابتدای هفته، بازار به شکلی عجولانه تعبیری منفی از نتایج مذاکرات داشت که از شواهد پیدا است مسیری که از دیروز پیش گرفته کمی عاقلانه تر است. از این رو می توان امیدوار بود که در روزهای پیش رو بازار داخلی به مسیر آرامش بازگردد که البته با توجه به دیدگاه معامله گران بازار سکه و ارز از جو موجود، این روند در صورت وقوع هم، بسیار کند خواهد بود. تعیین نرخ ارز مبادله ای در بودجه سال ۹۲، تاکید رییس کل بانک مرکزی بر اینکه بهترین نرخ ارز در بودجه ارز مبادله ای است و بهتر است به جای پرداخت ارز ۱۲۲۶ تومانی به برخی کالاها، ارز مبادله ای پرداخت و ما به التفاوت آن را یارانه داد، احتمال حذف تدریجی ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی در قالب یک پروسه زمانی برنامه ریزی شده توسط بانک مرکزی، خبرهایی بود که در روزهای اخیر بر روند داد و ستدها اثر گذاشت تا اینکه روز گذشته اولین جلسه کمیسیون تلفیق مجلس تشکیل شد که در این نشست در مورد نرخ ارز در بودجه امسال نیز گفت و گوهایی صورت گرفت. نرخی که در این اولین جلسه برای دلار در بودجه در نظر گرفته شد، ۲۴۵۰ تومان است. در این جلسه همچنین تاکید شد که نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین خواهد شد. در این صورت با توجه به اینکه نگاه دولت درخصوص درآمدهای خود از جمله درآمد ناشی از مالیات در بودجه ۹۲ بسیار خوشبینانه بوده است، به نظر می ر سد، دولت به ناچار برای تامین درآمدها، مجبور به بالا بردن نرخ دلار رسمی تا ۴۰ درصد نسبت به قیمت فعلی باشد. به هر روی نگاه فاندامنتالیست های بازار به یکشنبه هفته آینده و جلسه دوم کمیسیون تلفیق مجلس دوخته شده است که با توجه به این جو، روند نزولی چندانی برای این بازار متصور نیست.


روز گذشته در بازار معاملات آتی سکه شاهد نوسانات محدودی بودیم. تا اواسط معاملات، کاهش قیمت ها بسیار آرام صورت گرفت؛ به طوری که سکه سررسید فروردین با کاهش ۷۸/۰ درصد، اردیبهشت با کاهش ۵۸/۰ درصد و سکه سررسید خرداد با کاهش ۲۷/۰ درصدی مواجه شدند که البته در ساعاتی از روز نیز در سررسیدهای دورتر، درصد تغییرات مثبت شد اما مجددا به حالت قبل بازگشت. دیروز قیمت سکه آتی برای سررسید فروردین در محدوده قیمتی یک میلیون و ۴۲۲ هزار تا یک میلیون و ۴۱۷ هزار تومان، سررسید اردیبهشت در محدوده یک میلیون و ۴۶۴ هزار تا یک میلیون و ۴۵۸ هزار تومان و سکه سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و ۵۰۴ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. به گفته سلیمانی از کارگزاران آتی سکه، همچنان نمی توان روند فعلی بازار را کاهشی دانست؛ چراکه از یک سو سیگنال های منفی هنوز پابرجاست و از سوی دیگر کاهش قیمت سکه آتی زیر یک درصد بوده است که این رقم همچنان نشان از روند صعودی در این بازار دارد.