با توجه به اینکه مازاد عرضه جهانی نفت و رشد کند اقتصادی روی بازارهای نفتی فشار می‌آورد و از سوی دیگر چشم‌انداز کاهش تولید نفت به نوعی امید به افزایش قیمت‌ها را ایجاد کرده، بهای نفت در بازارهای جهانی امروز ثابت ماند.

نفت سبک آمریکا با 10 سنت کاهش نسبت به معاملات قبلی 38 دلار و 41 سنت و نفت برنت دریای شمال با 6 سنت افزایش 40 دلار و 45 سنت در هر بشکه معامله شدند.

در شرایطی که بانک آمریکایی مورگان استنلی اعلام کرده که قیمت نفت احتمالا به پایین‌ترین سطح رسیده است در عین حال هشدار داد که کندی رشد اقتصادی و تولید بالا مانع از افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.

این بانک با بیان اینکه نفت ارزان رشد اقتصادی‌ای را که بسیاری انتظار داشتند در پی نداشته، گفت: به نظر می‌رسد قیمت نفت در حال حاضر به کف بازار رسیده است اگرچه این قیمت‌ها احتمالا در ماه‌های باقی‌مانده سال و قبل از افزایش در سال 2017 ثابت خواهند ماند.

مورگان استنلی خاطرنشان کرد: وقتی که قیمت‌ها در حال کاهش به زیر هزینه تولید هستند، افزایش درآمد مصرف‌کنندگان کمتر از هزینه تولیدکنندگان خواهد بود و کاهش قیمت نفت به یک بازی منفی تبدیل می‌شود.

بانک آمریکایی مورگان استنلی برای سال 2016 اعلام کرد که دیگر به دنبال تسریع رشد تولید ناخالص داخلی نیست و ریسک رکود جهانی اکنون 30 درصد است.

بازار نفت پس از کاهش 70 درصدی قیمت بین اواسط 2014 تا اوایل 2016 در وضعیت اشباع قرار گرفته است.

بسیاری از تحلیلگران یک بهبود متوسط قیمت را انتظار دارند در حالیکه تحلیلگران دیگری نیز هستند که انتظار رکود دیگری را می‌کشند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که قیمت نفت به دلیل کاهش تولید آمریکا و دیگران بیرون اوپک به کف بازار رسیده است.

تعداد دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دوازدهمین هفته متوالی کاهش یافت و به مجموع 386 دکل(پایین ترین سطح از دسامبر 2009) رسید چرا که شرکتهای حفاری همچنان به کاهش سرمایه گذاریهای خود ادامه می‌دهند.

دیگر شرکتها همچون گلدمن ساش هشدار میدهند که تولید مازاد جهانی کنونی که همچنان روزانه یک میلیون بشکه بالاتر از تقاضا است، مجددا قیمتها را پایین خواهد آورد.

تاکنون تقاضا در بازارهای اصلی همچون چین بالا مانده است.

تقاضای پالایشگاههای چین در ماههای ژانویه و فوریه با 4.6 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 87 میلیون و 80 هزار بشکه(10 میلیون و 590 هزار بشکه در روز) رسیده است.