پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور گفت: بر اساس تعریف، این سازمان به حدود یک میلیون و 200 هزار نفر معلول خدمات ارایه می کند.

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: براساس بررسی‌ها 250 هزار نفر دیگر پشت نوبت تعداد معلولانی است که در انتظار دریافت خدمات از سوی سازمان بهزیستی ‌کشور هستند.

وی افزود: علاوه بر این 250 هزار نفر معلول حدود 60 هزار نفر نیز پشت نوبت دریافت مستمری هستند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که در طول برنامه ششم هر سال 50 هزار نفر به ظرفیت ما اضافه شود،چون60 هزار نفر مستمری بگیر را می‌توانیم با توانمند کردن اشخاص جایگزین کنیم، اما افراد معلول را نمی‌توانیم.

رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور با اشاره به اینکه بایستی هر ساله تعدادی از زیر چتر حمایتی این سازمان خارج شوند گفت: براساس قانون باید سالی 10درصد توانمند شده و از زیر چتر حمایت بهزیستی خارج شوند.

محسنی بندپی افزود: ما 180 هزار خانواده تحت حمایت داریم و براساس قانون هر سال 10 درصد از آنها از حمایت ما خارج می‌شوند و سالی حدود 18 هزار نفر نیز جایگزین می‌شوند اما معلولان یعنی افراد نابینا یا بیماران روانی مزمن را نمی‌توان جایگزین کرد.

رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور آسیب های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: پایین آمدن سن اعتیاد، تغییر نوع مواد مخدر مصرفی از سنتی به صنعتی و زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، چون در شش سال گذشته اعتیاد زنان از 4درصد به 10درصد رسیده از جمله آسیب های جدی اجتماعی است. اگر نتوانیم این روند رو به رشد را متوقف کنیم، با آسیب‌های بیشتری رو‌به‌رو می شویم.

محسنی بندپی افزود: پیش‌بینی من این است که با تاکید مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به سران سه قوه و اهتمامی که رئیس‌جمهور نسبت به مسائل اجتماعی دارند بتوانیم روند رو به رشد آسیب‌ها را متوقف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور درخصوص تلاش های این سازمان جهت مقابله با معضل اعتیاد گفت: با ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگ هستیم. برای نمونه ما به کمپ‌های نگهداری افرادی که دچار معضل اعتیاد هستند و خودشان داوطلبانه متقاضی ترک اعتیاد شده‌اند نظارت می‌کنیم‌. اما مراکز نگهداری افراد معتادی که داوطلب درمان نیستند و ممکن است علاوه بر اعتیاد به بیماری‌هایی نظیر ایدز نیز مبتلا باشند، براساس قانون به عهده وزارت بهداشت ‌است.

محسنی بندپی افزود: براساس بررسی‌های ما مشخص شده مراکز ترک اعتیادی که از سازمان بهزیستی مجوز می‌گرفتند ‌با استاندارد‌های روز دنیا اختلاف اساسی دارند به همین سبب با کمک مدیران مراکز، کارشناسان علم مبارزه با اعتیاد و کارشناسان بهزیستی ضوابط مناسبی برای راه‌اندازی ‌کمپ در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: دستور‌العمل آن آماده و جزئیات کادر درمان و فضای مناسب کمپ‌ها نیز تهیه شده است‌. این ضوابط قبل از آغاز سال جدید اعلام خواهد شد تا کمپ‌های ترک اعتیاد حداقل‌ها را از لحاظ نیروی انسانی، فضای فیزیکی یا پروتکل‌های درمانی داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی ‌کشور خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین نکته بخش نظارت است، زیرا نباید این مراکز را به حال خود رها کرد. ارزیابی‌ها انجام شده و مراکزی سال آینده می‌توانند به کار ادامه دهند که ترخیص‌های موفقی داشته باشند.