به گزارش پارس، جوان آنلاین نوشت: این افزایش بی رویه نرخ کرایه تاکسی در شرایطی رخ داده است که در آخرین روزهای سال گذشته میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی با اعلام این مطلب که کرایه تاکسی ها ۳۱ / ۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اعلام کرده بود: با نظر شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه تاکسی ها ۳۱ / ۵ درصد افزایش یافته و این رقم معادل نرخ تورمی است که بانک مرکزی اعلام کرده است؛ البته تورم واقعی بیش از این نرخ است.

در سال های گذشته افزایش نرخ کرایه تاکسی ها پایین تر از نرخ تورم بوده و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای تاکسیرانان شده است. با وجود این، عیسی فرهادی، فرماندار تهران پس از اظهارنظر مظفر در واکنش به این خبر اعلام کرد: هنوز مصوبه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی، مترو و تاکسیرانی به فرمانداری تهران ارسال نشده است. طبق قانون ما ۱۵ روز زمان برای موافقت یا عدم موافقت مصوبات شورای شهر زمان داریم. این مصوبه بدون اعمال نظر فرمانداری تهران باقی می ماند تا وزیر کشور نظر خود را نسبت به افزایش یا عدم افزایش نرخ کرایه ها و میزان افزایش آن ابلاغ کند. وی درباره افزایش ۳۱ / ۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی گفت: ما این نرخ را معقول نمی دانیم قطعاً آن را تأیید نمی کنیم، چراکه قانون افزایش کرایه ها منوط به افزایش نرخ توسط وزارت کشور است.

افزایش غیرقانونی اما عادی!

در چنین شرایطی که فرمانداری تهران و شورای شهر و تاکسیرانی در گیر و دار افزایش یا عدم افزایش نرخ کرایه تاکسی ها هستند، همچون روال هرساله برخی از رانندگان تاکسی ها به صورت خودسرانه نرخ های جدیدی را از مسافران طلب می کنند!

با آغاز سال جدید، به صورت غیرقانونی سوار و پیاده شدن از تاکسی ها برای هر شهروند ۵۰۰ تومان هزینه در بر دارد، آنهم در حالی که نرخ مصوب کنونی ۲۲۲۲ ریال تا ۵۰۰ متر مسافت آزاد است. در این شرایط، در بسیاری از خطوط افزایش ها بیش از دو برابر بوده و این روال در سایر استان های و شهرهای کشور هم پابرجاست!

روز گذشته یکی از مسافرانی که از میدان امام خمینی (ره) به سمت میدان فردوسی به راننده تاکسی ۱۰۰۰ تومان داده بود، در اعتراض به چنین حرکتی از سوی راننده تاکسی به خبرنگار « جوان» گفت: دلیل این افزایش بی رویه را نمی دانم. سال گذشته در همین مسیر کرایه ۵۰۰ یا نهایت ۶۰۰ تومانی دریافت می شد اما زمانی که من چنین موضوعی را برای راننده تاکسی شرح دادم او در پاسخ به من گفت که موز شده هشت هزار تومان!