به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ساسان قربانی امروز در همایش بین‌المللی صنعت خودرو با بیان اینکه بحث حذف قیمت‌گذاری خودرو را از دولت پیگیری می‌کنیم اظهار داشت: امروز صنایع خودروسازی کشور با مشکلات متعددی مواجه هستند و قیمت تمام شده آنها بالاست. در کنار این مسائل صنعت خودروسازی با چالش‌های متعددی از جمله کیفیت، قیمت و توسعه و طراحی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه با وجود پیشرفت در کیفیت قطعات هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم، افزود: همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت تمام شده قطعات برای قطعه‌سازان بالا باشد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو اضافه کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور امروز در طراحی همزمان مشکل دارد به نحوی که اگر یک شرکت خودروساز بخواهد در یک محصول جدید تحول جدی ایجاد کند بخش قطعه‌سازان نمی‌توانند با خودروسازان همراهی لازم را داشته باشند.

قربانی با بیان اینکه مقدار تولید خودرو آنقدر نیست که ما با قطعه‌سازان متعددی روبرو باشیم، افزود: با وجود این موضوع شرکت‌های خودروساز در تامین قطعات خود با قطعه‌سازان مختلفی قرارداد می‌بندند که این موضوع خود رقابت را در صنعت قطعه‌سازی با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی با انتقاد از وجود سورس‌های متعدد تامین قطعه در کشور اظهار داشت: توان تولید قطعه‌سازان کشور قابل توجه است به نحوی که در سال 2011 حدود یک میلیون و 700 هزار خودرو در کشور تولید شده که بیشتر قطعات آنها داخلی است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه سیستم مدیریت کیفیت هنوز هم با استانداردهای جهانی فاصله دارد، افزود: این موضوع باید مورد توجه مدیران خودروساز قرار گیرد در ایران کماکان خودروهای قدیمی تولید می‌شود و ماشین‌آلات و تجهیزات نوسازی نشده است این موضوعات در کنار مشکلات تامین مالی مشکلاتی را برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور بوجود آورده است.

قربانی تصریح کرد: امروز خودروسازان با دهها شرکت خارجی در حال مذاکره هستند اما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که آیا تنوع محصول بیش از نیاز بازار به نفع کشور است یا خیر.

وی با بیان اینکه تیراژ تولید خودرو باید اقتصادی باشد گفت: در صورت عدم رعایت این موضوع عمر ساخت داخل اجرایی نخواهد شد.