به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مجتبی خالصی دیروز در همایش مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه عالی دفاع ملّی برگزار شد، اظهار داشت: اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بررسی کنیم مهمترین موضوعی که به آن توجه شده و در صدر اهداف این سیاست‌هاست، رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی است.

وی افزود: باید توجه کنیم که این سیاست‌ها که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد برای هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه است و انتظار این است که هر سه قوه با هم همکاری کنند تا اهداف این سیاست‌های کلی محقق شود.

رئیس شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: دولت اقداماتی را در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق آن باید انجام دهد و از زمان ابلاغ این سیاست‌ها در تاریخ 29 بهمن سال 92 شورای اقتصاد به عنوان مرجع تهیه و تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شد.

خالصی ادامه داد: با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان مبانی و اسناد بالادستی این برنامه در کنار سیاست‌های کلی برنامه ششم مدنظر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برای انطباق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم سندی به‌صورت جداگانه به عنوان سند تطبیق برنامه ششم تهیه و تنظیم شده است.

رئیس شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: این ستاد برای هماهنگی بین سه قوه ایجاد شده تا بتواند به تحقق 12 برنامه ملّی مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی کمک کند.

خالصی اضافه کرد: در ذیل 12 برنامه مصوب شده طرح‌های متعددی تصویب شده که نهایتا برنامه عملیاتی در چارچوب پروژه‌ها تنظیم خواهد شد.

وی در مورد اینکه روند اجرای سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی چگونه بوده است، اظهار کرد: اجرای این سیاست‌ها از روز ابلاغ کلید خورد و به محض ابلاغ رئیس جمهور به معاون اول در روز اول اسفند سال 92، آقای جهانگیری از همان روز تک‌تک بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی را برای اقدام اجرایی به دستگاه‌ها ارائه کردند و هر دستگاه در چارچوب نقشه راهی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (معاونت نظارت و راهبردی وقت) تعیین کرد برنامه‌های خود را ارائه کردند که این برنامه‌ها در ذیل قانون برنامه پنجم و تدوین بودجه مدنظر قرار گرفت.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، کاهش سهم درآمد نفتی در بودجه، بهبود محیط کسب و کار، ایجاد ثبات اقتصادی، ذخایر راهبردی در زمینه‌های مختلف به‌خصوص محصولات اساسی را از دستاوردهای اجرای اقتصاد مقاومتی توسط دولت عنوان و بیان کرد:‌گزارش عملکرد این اقدامات تهیه شده است.

خالصی ادامه داد: برنامه اقتصاد مقاومتی در شورای اقتصاد اولویت‌بندی شد و برنامه‌های ملی این سیاست‌ها در 11 بند به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.

وی با بیان اینکه برنامه دوازدهم در خصوص سیاست‌های پولی و مالی در چند هفته گذشته در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نهایی شد، گفت: برنامه ملی بهره‌وری، ارتقای توان تولید ملی، انضباط مالی و قطع وابستگی به نفت، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه سیاست‌های پولی و ارزی از جمله برنامه‌های دوازده‌گانه است که مسئول هر برنامه نیز مشخص شده و کارگروهی برای رصد این برنامه‌ها دیده شده است.

رئیس شورای اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پایان گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی نظام یکپارچه پیشرفت و پایش اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصویب شده که برای نظارت بر پیشرفت پروژه‌ها این اقدام انجام شده است.