به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پروفسور جیمز دی‌سویج در توضیح کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر گفت: اواخر ماه ژانویه هر بشکه نفت خام برنت در حدود 33 دلار معامله می‌شد. با کاهش پیوسته نرخ نفت، در اواسط سال 2014 این نزول مشهودتر شد و از قیمت 100 دلار در هر بشکه، به زیر 40 دلار کاهش یافت. این روند تاکنون به نزول خود ادامه داده است. می‌توان دلیل اصلی را در این کاهش بی‌سابقه قیمت، عرضه بیش‌ از اندازه صادرکننده‌های نفت دانست، به‌خصوص کشورهای عضو اوپک مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

وی ادامه داد: البته این کاهش به دلیل کاهش تقاضا نیز بوده است. در این میان اوپک پیش‌بینی می‌کند در سال 2016 تقاضا تا 1.3 درصد افزایش می‌یابد؛ اما باید اعتراف کرد که با توجه به رکود اقتصادی جهان در حال حاضر این یک رقم خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. چراکه حتی اگر این پیش‌بینی اتفاق بیفتد، ترکیب کشورهای اوپک و غیر اوپک با عرضه بیش از تقاضا در حدود 500،000 بشکه در روز، مواجه می‌شوند که تأمین این میزان برای آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

استاد علوم سیاسی در دانشگاه ویرجینیا به تحلیل رابطه‌ی کاهش رشد اقتصادی چین و قیمت نفت پرداخته و تشریح کرد: چین را باید بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان دانست. در سال 2014، میزان واردات چین 6.1 میلیارد بشکه در روز بود که با این رقم در حدود 43 درصد از رشد مصرف نفت در جهان را به خود اختصاص داده بود. انتظار می‌رود این میزان به 25 درصد در سال 2016 کاهش یابد. به‌عنوان عامل کند کننده‌ی دیگری در اقتصاد چین می‌توان به کاهش نرخ رشد در سال‌های اخیر اشاره داشت که از 10 درصد تولید ناخالص داخلی به 7 درصد رسید. درنتیجه‌ این کاهش 3 درصدی، تقاضای برای نفت نیز کاهش یافت. علاوه بر مشکلات اقتصادی و عمومی قابل‌توجه و بدهی‌های خصوصی، اقتصاد چین در حال حرکت از یک سیستم تولیدی محور به یک سیستم سرویس محور است. در این صورت انرژی کمتری نیاز دارد. از سوی دیگر چین مواد اولیه کمتری را وارد کرده است که این کاهش واردات از کشورهای درحال‌توسعه بوده است. در این اقتصاد آهسته، مصرف نفت نیز کاهش‌یافته است.

وی همچنین در پیش‌بینی قیمت نفت در میان‌مدت گفت: قیمت نفت بر اساس عملکرد قیمت نفت در سال 2016، باید کمی کمتر از 26 دلار و حداکثر کمی بیشتر از 38 دلار در نوسان باشد.

سویج در پاسخ به این سؤال که آیا بین ذخایر بیست درصد غنی‌شده اورانیوم ایران و قیمت نفت رابطه‌ای وجود دارد، تصریح کرد: برخی معتقدند که بین ذخایر بیست درصد غنی‌شده اورانیوم ایران و قیمت نفت رابطه وجود دارد، زیرا به‌محض معامله ایران بر سر آن‌ها، قیمت نفت شروع به کاهش کرد، اما باید بگویم یافتن رابطه میان این دو کمی سخت است هرچند نمی‌توان با اطمینان گفت رابطه‌ای نیست. اورانیوم به‌عنوان یک منبع انرژی جایگزین و هم‌چنین به‌عنوان عاملی تأثیرگذار بر قیمت نفت عمل می‌کند، بنابراین برای این هدف می‌تواند به بازار فروش وارد شود.