پايگاه خبري تحليلي «پارس»- يک رسانه اقتصادي چين روز دوشنبه با افشاي جزئياتي از توافق جديد نفتي ميان تهران و پکن نوشت: بر اساس توافق صورت گرفته ميان دو کشور، تهران از اين پس، به پول نفت فروخته شده به چين دسترسي پيدا مي کند.شبکه سراسري اقتصاد چين در گزارشي اعلام کرد که اين توافق به زودي اجرايي مي شود و ايران به پول ناشي از فروش نفت خود به چين دسترسي پيدا مي کند.

شبکه اينترنتي «جونگ تساي وانگ» نيز نوشت: پيش از اين، بهاي 440 هزار بشکه نفت صادراتي روزانه ايران به چين از طريق صادرات کالاهاي چيني به ايران جبران مي شد.اين پايگاه اطلاع رساني نوشت: توافق جديد ايران و چين مرحله اي تازه در مراودات نفتي دو کشور محسوب مي شود.

بر اساس اين گزارش، يک منبع آگاه به شرط عدم افشاي نامش در خبر، گفت: بر اساس اين توافق بهاي نفت وارداتي از ايران به صورت نقدي و از طريق «کشور ثالث» در اختيار ايران قرار مي گيرد.

وي افزود: کليات اين توافق به تائيد تهران و پکن رسيده و تا پيش از 30 ژوئن - 9 تير ماه - به طور رسمي نهايي خواهد شد.به نوشته شبکه اقتصادي «جين رونگ جيه»، به استناد توافق جديد ايران و چين، ميزان صادرات نفت کشورمان به چين نيز افزايش خواهد يافت.

اوايل امسال، بيژن زنگنه وزير نفت کشورمان در سفر به چين با رييس شرکت سينوپک چين ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار طرفين بر گسترش همکاري ها در زمينه انرژي ، توسعه ميادين نفتي و افزايش خريد نفت خام از ايران توافق و تاکيد کردند که با لغو تحريم ها اين همکاري ها را بيش از پيش ارتقا دهند.

همچنين حدود 2 هفته پيش اسدا... عسکراولادي، رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با اعلام برخي جزئيات قرارداد فروش نفت ايران به چين گفته بود: براساس اين قرارداد بلندمدت، قرار است حدود ۶۵ درصد از پول فروش نفت ايران به صورت کالايي و مابقي نقدي پرداخت شود.

پيش از اين از محل پول فروش نفت ايران به چين، حدود 22 ميليارد دلار فاينانس پيش بيني شده بود که بخش عمده اي از اين فاينانس ها تا کنون گشايش شده است.

پيش از اين ايران با روسيه نيز توافق نفتي جديد را منعقد کرده بود تا بخشي از نفت ايران به واسطه روسيه به فروش برسد.