به گزارش پارس به نقل از  مهر، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع ماده (۲۱۷) را تصویب کرد و با موافقت دولت، این بسته ابلاغ شد.

بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مهمترین اقداماتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی برنامه پنج ساله پنجم مکلف به انجام و یا مشارکت در اجرای آنهاست عبارتند از: اعمال تخفیف پلکانی و یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاه هایی که با تایید و یا معرفی واحد های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت به کارگیری نیروی کار جدید یمبادرت می نمایند به شرط آن که واحد، تازه تاسیس بوده و یا در سال قبل از آن، کاهش نیروی کار نداشته باشد.

تنظیم سند ملی کار شایسته، افزایش سالانه سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، ایجاد صندوق های بازنشستگی خصوصی با رعایت تضمین حقوق بیمه شدگان و بازنشستگان صندوق مربوطه حداقل به مدت ده سال، ساماندهی خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان.

سیاست های اجرایی

توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی، توسعه اشتغال بانوان، دانش آموختگان و اقشار خاص توسعه اشتغال روستایی، توسعه کاریابی های غیردولتی، استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا.

راهبردهای اساسی جهت حل مسئله یا مشکل

توسعه اشتغال، توسعه کارآفرینی، بسط و توسعه حمایت های بیمه بیکاری و پایداری مشاغل، توسعه سرمایه گذاری در بخش تعاونی، توسعه فرهنگ کار و تعاون، توسعه امور حقوقی در عرصه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه تعاملات بین المللی ومنطقه ای در عرصه تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

اهداف کلان

توانمند سازی اقشار متوسط و کم در آمد جامعه با تکیه بر تعاونی ها، کاهش تدریجی نرخ بیکاری به ۷ درصد، کاهش نرخ بیکاری استان ها، افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی، ارتقاء شاخص های توسعه انسانی کشور و اصلاح ساختار صندوق های بیمه و بازنشستگی در جهت کاهش وابستگی به دولت.