به گزارش پارس به نقل از مهر، با لغو رسمی تحریم‌ها و صدور دستور افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و صادرات نفت خام کشور در دوران پساتحریم توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت از دو مخزن جدید در مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز شد.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: امکان تولید نفت از مخزن آسماری میدان رودک و مخزن بنگستان میدان منصورآباد در مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان قطب تولید نفت کشور فراهم شد.

بر این اساس با حفاری و تکمیل سومین حلقه چاه در میدان رودک، تولید نفت از مخزن آسماری این میدان امکان پذیر شده به طوری‌که این چاه پس از حفاری و بررسی‌های فنی و انجام آزمایش‌های متعدد، در لایه مناسبی از سازند آسماری تکمیل شد.

پس از چند مرحله عملیات اسیدکاری و انگیزش چاه توسط کارشناسان مهندسی بهره‌برداری مناطق نفتخیز جنوب، هم اکنون این چاه به عنوان اولین چاه تولیدی نفت مخزن آسماری رودک آماده بهره‌برداری شده است.

ظرفیت تولید نفت خام این چاه یک‌هزار بشکه در روز بوده که با احداث خط لوله، تولید از این چاه آغاز خواهد شد ضمن آنکه توسعه مخزن با حفر چاه‌های جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر تولید نفت از مخزن بنگستان میدان منصورآباد در مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز شده و تولید از این مخزن پس از مطالعه و بررسی های تخصصی به منظور تعیین محل چاه جدید، با  اتمام عملیات حفاری چاه شماره ۱۰ منصور آباد که با سختی و پیچیدگی‌های زیادی همراه بود و در مدار عملیات قرار گرفتن این چاه، آغاز شد.

این چاه با ظرفیت روزانه یک هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفته و با تولید از این چاه، مخزن بنگستان میدان منصور آباد با داشتن میلیون‌ها بشکه نفت درجا، به مخازن در مدار تولید مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه شد.

همزمان با برنامه آغاز تولید نفت از دو مخزن جدید از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۱۰۰ درصد برنامه‌های تولید نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز جنوب محقق شد به طوری‌که حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند و تامین خوراک پالایشگاه‌ها و بخش اعظم صنایع پتروشیمی را بر عهده دارد.