به گزارش پارس به نقل از فارس، در طول یک هفته گذشته اخبار مختلفی در قالب گفت وشنود در حوزه نفت به گوش خبرنگاران این صنعت رسید که برخی از این اخبار منتشر می شود.

*گزارش مرگ سه نفر از کارگران فاز ۱۹ منتشر شد

گفته می شود گزارش نهایی بررسی حادثه مرگ سه کارگر شاغل در فاز ۱۹ پارس جنوبی در آذرماه امسال و یک روز پس از سفر رییس جمهور به مقامات ارشد صنعت نفت ارایه شده است. استفاده از پیمانکاران فاقد سابقه اجرایی مناسب، سوء مدیریت، ضعف آموزش های ایمنی، بی انگیزگی کارکنان بخش های ایمنی به دلیل فقدان ثبات شغلی، فقدان امکانات و زیرساخت های کمک های اولیه و پرسنل درمانی در پالایشگاه ها و عدم وجود بیمارستان مجهز حوادث شغلی در منطقه ویژه پارس، عدم آشنایی کارکنان با دستورالعمل های لاتین تهیه شده بخش ایمنی، استفاده از مدیران ناکارآمد در بخش ایمنی، تلاش برای مخفی نگاه داشتن حوادث پیشین و عدم درس آموزی از آنها برای تکرار نشدن دوباره و چندباره حوادث از مهمترین دلایل وقوع این حادثه در این گزارش اعلام شده است.

* اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت در هاله ای از ابهام

شنیده شده است در هشت سال گذشته و در سایه تحریم های اعمال شده علیه صنعت نفت و خودداری شرکت های خارجی از اجرای تعهدات گارانتی و تامین قطعات و سرویس دوره ای تجهیزات فروخته شده، صدها شرکت داخلی توانستند با حمایت وزارت نفت و با صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری در خرید و یا انتقال دانش فنی و تامین تجهیزات مورد نیاز و استفاده از مهندسی معکوس و جذب صدها مهندس دانش آموخته دانشگاه های معتبر کشور نسبت به تولید و نمونه سازی هزاران کالا و یا قطعه مورد نیاز شرکت های نفت، گاز، پالایش، حفاری و پتروشیمی و فراهم نمودن ادامه فعالیت تاسیسات این صنعت اقدام نمایند که با ابراز علاقه شرکت های غربی به بازگشت به بازار ایران و تغییر راهبردهای وزارت نفت در رویکرد به سوی شرکت های غربی، آینده این سرمایه گذاری های انجام شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی و داخلی سازی و بومی نمودن دانش فنی، در هاله ای ازابهام قرار دارد.

*استعفای اولین مدیر ارشد در صنعت نفت

مدیرعامل ارشد یکی از شرکت های کارفرمایی وزارت نفت در پارس جنوبی استعفای خود را به مقامات ارشد این وزارتخانه تقدیم کرده است.

فقدان بودجه، میلیاردها دلار بدهی به پیمانکاران، جذب صدها کارشناس فاقد تجربه و فاقد صلاحیت علمی و تجربه کاری در سال های اخیر، موشکافی های گسترده دستگاه های نظارتی و فقدان آزادی عمل، بوروکراسی گسترده و عدم امکان اجرای سریع طرح ها، افت فشار در فازهای مرزی و کندی تصمیم گیری در مجموعه وزارت نفت، سررسید شدن اوراق مشارکت ارزی و ریالی پارس جنوبی و اختصاص بودجه جاری جهت پرداخت اصل و سودهای متعلقه، انتقال صدها نفر از وابستگان به یک جریان خاص از سایر شرکت ها به پارس جنوبی و تصدی مشاغل مهم شرکت، فرار گسترده مغزها و خالی شدن شرکت از نیروهای مستعد وآینده نامعلوم فازهای ۳۵ ماهه ازمهمترین دلایل ذکر شده در نامه استعفای وی بوده است. مدیران وزارت نفت، پذیرش استعفای وی را به سال آینده موکول کرده اند.

*بلاتکلیفی در خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس

گفته می شود با وجود تاکید مدیران جدید وزارت نفت بر راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تاکنون هیچ اقدامی در جهت ادامه ساخت و راه اندازی خط لوله نیمه کاره ۵۴۵ کیلومتری انتقال میعانات گازی عسلویه به بندرعباس و ایستگاه های پمپاژ آن انجام نشده است.

در این پروژه باید ازکمپرسورهای پرقدرت و پیشرفته ای استفاده شود که تاکنون به دلیل تحریم های بین المللی، تلاشها برای خرید آنها بی نتیجه مانده است.

*برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی به کما رفت

باخارج شدن طرح توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی از دستور کار شرکت ملی نفت ایران، آینده اجرای این طرح در هاله ای ازابهام قرار دارد. پیش از این شرکت شلمبرژر به دلایلی نظیر لزوم استفاده از پمپ های پرقدرت تزریق آب به این مخزن که فناوری آن انحصاری است، جوان بودن لایه نفتی، برداشت بیش از یک میلیارد بشکه ای قطر ازاین لایه در ۲۵ سال گذشته و کاهش سهم کشور ولزوم خریداری و یا اجاره یک اف پی اس او ازخارج کشور که فعلا به دلیل شرایط بین المللی امکان پذیر نیست اجرای این طرح را غیراقتصادی اعلام نموده بود.

*استفاده از دکل امیرکبیر با ۱۵ درصد ظرفیت

شنیده شده است با گذشت بیش از ۵ سال از زمان آغاز حفاری دکل حفاری امیرکبیر در آب های خزر این سکو با کمتر از ۱۵درصد ظرفیت خود به فعالیت می پردازد.

این دکل ۸۰۰ میلیون دلاری در این دوره تنها دو چاه نیمه کاره حفاری نموده است. انصراف شرکت های اروپایی از ادامه همکاری با ایران، فقدان دانش فنی آبهای عمیق در کشور، ضعف زیرساخت های فراساحلی در کشور و بویژه آبهای خزر، عدم انتقال دانش فنی این سکو، اختلاف مرزی ایران و آذربایجان بر سر موقعیت میدان سردارجنگل، انحصاری بودن فناوری نصب تجهیزات تولید نفت در بستر دریا، سوءمدیریت، مخالفت روس ها با ورود تجهیزات و نفتکش های مورد نیاز سایر کشورها به خزر از طریق کانال ولگا وعدم اولویت این طرح در وزارت نفت از مهمترین دلایل ناکامی ایران در خزر بوده است.

از سوی دیگر هنوز هیچ راهکار مشخصی برای انتقال نفت و گاز تولیدی این سکو به خشکی که فاصله آن حدود ۲۵۰ کیلومتر می باشد، ارایه نشده است.

*برکناری شفاهی به دلیل عدم تمکین از دستور غیرقانونی

گفته می شود مدیر عامل یکی از پتروشیمی های تامین کننده یوتیلیتی عضو یک هلدینگ بزرگ به دلیل عدم تمکین از دستور شفاهی مدیر عامل این هلدینگ برای دریافت نکردن بهای گاز تحویل شده به یکی از پتروشیمی ها درست ۴۰ روز پیش از بازنشستگی به صورت شفاهی برکنار شده است.

گفته می شود مدیرعامل هلدینگ مزبور به صورت کتبی دستور دریافت بهای گاز تحویل شده به این پتروشیمی را داده است اما به صورت شفاهی از مدیرعامل پتروشیمی یاد شده خواسته است از دریافت گازبها منصرف شود.

وی در واکنش به درخواست مدیرعامل پتروشیمی یاد شده برای مکتوب کردن این دستور شفاهی، وی را برکنار و خانه نشین کرده است.