به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی نورزاد با اشاره به پروژه‌های راه‌سازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل که در دهه فجر افتتاح می‌شود گفت: مهمترین افتتاح پروژه ۲۸ کیلومتر باقیمانده باند جنوبی از کیلومتر ۹۵ تا ۱۲۳ آزادراه ساوه-همدان است.

وی با بیان اینکه ۳۸۱ کیلومتر نیز سایر پروژه‌های راه‌سازی هستند که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند افزود: پروژه ریلی قابل افتتاح در این ایام نداریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: از این پس با توجه به اجرایی شدن برجام کار جذب سرمایه‌گذاری خارجی تسهیل می‌شود بر همین اساس دپارتمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فعال کردیم چون ۶۰۰ پروژه در زمینه راه٬ آزادراه٬ بزرگراه و حوزه ریلی داریم که اجرای این پروژه‌ها نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است که قطعا فرصت و بازار بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان عقد قرارداد آزادراه تبریز-مرند-بازرگان با سرمایه‌گذار ترک یادآور شد: کار تنظیم قرارداد به پایان رسید و نهایی شد و انشاءالله هفته آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی امضا می‌شود.

آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان که نخستین آزاد راهی است که توسط سرمایه گذار خارجی در کشور اجرا می‌شود از نظر ترافیک بین المللی و موقعیتی که در کریدور شرقی- غربی (جاده ابریشم)، مسیر آسیا- اروپا و شبکه های بزرگراهی آسیا دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان بخشی از آزادراه تهران-بازرگان٬ کوتاه‌ترین مسیر جهت اتصال پایتخت کشور به مرز بازرگان است. از جمله اهداف مهم این طرح، احداث بخشی از آزادراه سراسری کریدور بین المللی شرق-غرب و شبکه بزرگراهی آسیا، کاهش مصرف سوخت، تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای است.

بر اساس بررسی های انجام شده تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال ۱۳۹۸ هفده هزار خودرو سواری و برای محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خودرو پیش بینی شده است. همچنین میزان تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان ۱۲ هزار خودرو پیش‌بینی شده است؛ در ضمن تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ برای محور تبریز- مرند، ۲۳ هزار خودروی سواری و برای محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروی سواری برآورد شده است.