به گزارش پارس به نقل از مهر، با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، فعالیت‌های توسعه‌ای در کشورهای مختلف جهان در حال کاهش است؛ به طوری‌که در برخی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت همچون نروژ، الجزایر، قزاقستان و ونزوئلا حالت فوق العاده اعلام شده است.

از سوی دیگر آمارهای رسمی از کاهش تعداد دکل‌های حفاری فعال در کشورهای بزرگ تولید کننده نفت و گاز جهان حکایت دارد به طوری‌که شمار دکل‌های فعال حفاری در آمریکا هفته گذشته، برای نهمین بار متوالی در طول دو ماه گذشته تاکنون با کاهش روبرو شده است.

در همین حال همزمان با کاهش شدید سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز جهان اما فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش بالادستی صنعت نفت ایران نه تنها متوقف نشده که با افزایش هم همراه شده است.

بر این اساس در طول ۱۰ ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۴ حلقه چاه بیشتر نفت و گاز در کشور حفاری شده به طوری‌که در طول ۳۳۶ روز نخست سال‌جاری حدود ۳۰۰ هزار متر حفاری جدید در چاه‌های نفت و گاز ایران انجام شده است.

حمیدرضا خوشایند معاون شرکت ملی حفاری ایران درباره آخرین وضعیت حفاری چاه‌های جدید نفت و گاز در کشور، گفت: متراژ حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور در ۱۰ ماه امسال به مرز ۳۰۰ هزار متر رسیده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال‌جاری تعداد ۱۵۵ حلقه چاه نفت و گاز در کشور حفاری و تکمیل شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۷۷ حلقه توسعه‌ای، ۵ حلقه توصیفی، سه حلقه اکتشافی و ۷۰ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون شمار چاه های حفر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ حلقه افزایش یافته است، بیان کرد: هم اکنون ۴۵ دستگاه حفاری سبک و سنگین شرکت ملی حفاری در محدوده عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب فعال بوده و از مجموع چاه‌های حفر شده ۹۰ حلقه در این حوزه حفاری شده است.

معاون شرکت ملی حفاری ایران افزود: در این دوره  ۱۵ حلقه چاه در حوزه فلات قاره، ۱۱ حلقه در مناطق مرکزی، ۳۴ حلقه در میادین غرب کارون، ۲ حلقه چاه اکتشافی و ۳ حلقه در پارس جنوبی و سایر منطاق حفر شده است.

خوشایند در ادامه با یادآوری اینکه کاربست شیوه‌های نوین حفاری در این مدت، حفاری ۳۰ حلقه چاه ۴۹۱ روز زودتر از برنامه تعیین شده از سوی شرکت های متقاضی به پایان رسیده است، تبیین کرد: حفاری و تکمیل چاه ها زودتر از زمان تعریف شده که با رعایت کامل مقررات و استاندارد ایمنی انجام می‌گیرد ضمن آنکه از نظر شتاب بخشی در تولیدی شدن چاه، ترخیص زودهنگام دکل و کاهش هزینه های حفاری دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

معاون شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه در طول ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری سه دستگاه حفاری به تعداد دکل های حفاری فعال افزوده شد، تاکید کرد: این درحالی است که دکل دریایی مورب و دکل خشکی فوق سنگین پیروز (۶۰ فتح) در این پروسه برای بازسازی و تعمیرات دوره ای (اورهال) از مدار عملیات خارج و به یارد بازسازی شرکت انتقال داده شدند.