به گزارش پارس، ایرنا به نقل از پایگاه خبری ای‌بی‌سی نوشت: ناطق علی اف وزیر انرژی آذربایجان در کنفرانس نفت و گاز خزر اظهار داشت: ایران با توجه به ذخایر غنی انرژی خود می تواند در پروژه خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ)، مشارکت کند.

وی گفت: ایران با دارا بودن منابع غنی انرژی، به طور جدی علاقه مند به همکاری با جمهوری آذربایجان است و می تواند نقش مهمی را در تامین امنیت انرژی اروپا ایفا کند.

این مقام جمهوری آذربایجان افزود: بنابراین ایران می تواند به پروژه خط لوله گازی تاناپ که از سوی آذربایجان اجرا می شود، بپیوندد.

وزیر انرژی آذربایجان تصریح کرد: آذربایجان در سال گذشته، ٤٢ میلیون تن نفت و ٢٩ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد و در نظر دارد تا تولید نفت خود را همچنان در سطح ٤٥ میلیون تن در سال حفظ کند و از سوی دیگر حجم تولید گاز خود را به دو برابر افزایش دهد.

علی اف ادامه داد: با این حجم تولید گاز ما می توانیم اجرای یک برنامه گازی جدید را آغاز کنیم که شامل تولید، فرآوری و صادرات گاز است.

وی همچنین پیش بینی کرد که تقاضای اروپا برای گاز تا سال ٢٠٣٥ افزایش خواهد یافت.

پیش از این، سفیر ایران در آذربایجان اعلام کرده بود که تهران فرصتهای پیوستن به خط لوله گازی ترکیه -آذربایجان (ترنس آناتولین) را بررسی و مطالعه می کند.

محسن پاک آیین، به خبرگزاری ترند گفت: حضور در بازارهای جهانی گاز، سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این که ایران پس از روسیه، دارنده دومین ذخایر بزرگ گازی جهان است، تایید کرد که ایران پیشنهادهایی برای مشارکت در پروژه های گازی تاپ (ترنس آدریاتیک) و خط لوله تاناپ (ترنس آناتولین) دریافت کرده است.

وزارت نفت اعلام کرد: ایران دارنده ٣٣,٨ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گازی یا ١٨.٢ درصد از کل ذخایر اثبات شده جهان است.