به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی نروژ برای ارزیابی میزان تاثیر منفی افت قیمت نفت بر اقتصاد این کشور اروپایی جلسه ای اضطراری تشکیل دادند. نروژ، بزرگترین تولید کننده نفت در اروپای غربی است.

بر اساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیر نروژ منتشر کرده، نخست وزیر و وزیر دارایی همچنین قرار است روز دوشنبه با اقتصاددانان جلسه داشته باشند، تا «در مورد وضعیت اقتصادی بحث کنند.»

سیاستگذاران نروژی تاکنون از به کار بردن کلمه بحران برای ارزیابی وضعیت اقتصاد این کشور امتناع کرده و گفته اند، عوامل ثبات بخشی نظیر تضعیف ارزش کرون، کاهش نرخ بهره و سیاست های محرک اقتصادی به اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد تا اثر کاهش قیمت نفت را تعدیل کند. با این وجود، مقامات نروژی اخیرا اذعان کرده اند که صنعت نفت این کشور در حالت بحرانی است و اینکه تقریبا 30 هزار فرصت شغلی ای که در این صنعت از دست رفته دیگر هیچگاه بر نخواهد گشت.

یک مقام نروژی گفت: «ما همچنان در نروژ رشد اقتصادی داریم... زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد، ارزش پول ملی ما کاهش می یابد و این بدان معناست که دیگر بخش های اقتصاد ما دارد رشد می کند، اما سرعت آن کندتر از چیزی است که در سال های گذشته بوده است.»

ارزش پول ملی نروژ از رقمی بالا در برابر یورو در سال گذشته، حدود 15 درصد پایین آمده تا نروژ بتواند افت قیمت نفت را تحمل کند و این به اقتصاد این کشور کمک کرده است. حدود یک پنجم تولید اقتصادی نروژ از صنعت نفت این کشور تامین می شود.

این مقام نروژی افزود، در حالی که صنعت نفت نروژ در یک «بحران» قرار دارد، کل اقتصاد کشور با بحران مواجه نیست. نروژ امسال در حال صرف رقمی بی سابقه از ثروت های نفتی خود برای تحریک رشد اقتصادی خود است و حتی برای اولین بار اقدام به استفاده از صندوق ثروت ملی خود نموده است.