به گزارش پارس به نقل از نسیم، حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد در تشریح دلایل افزایش نقدینگی در دولت یازدهم اعلام کرد: یکی از دلایل آن کاهش ارزش پول ملی بوده که باعث شده تورم خودش را در جامعه تخلیه کند، زیرا وقتی دلار ۳۵۰۰ تومان شد، آثار تورمی خود را بر همه کالاها بر جای گذاشت.

وی افزود: چون کاهش ارزش پول ملی در یک مقطعی ثابت مانده و آثار تورمی خود را قبلا پیاده کرده، بنابراین تورم در حال حاضر یک حالت ثابتی است.

این اقتصاددان بیان کرد: هدفمندی یارانه ها که تزریق پول نقد در جامعه بود، هم آثار تورمی خود را تخلیه کرده است، بنابراین قیمت ها دیگر به واسطه تزریق یارانه نقدی به جامعه افزایش نمی یاید.

مستخدمین حسینی با تاکید بر تلاش دولت در عدم سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی گفت: شما امروز در هیچ کجا نمی توانید سرمایه گذاری کنید، که بازاربورس یکی از این موارد است.

همه پولها در بانکهاست

وی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار بورس خاطرنشان کرد: دولت در بورس چیزی که تحویل گرفت ۱۵۰ میلیارد دلار بود، ولی در حال حاضر ارزش بورس ۹۵ میلیارد دلار است، یعنی دولت ۵۵ میلیارد پول را از مردم گرفت، و ابطالش کرد.

معاون وزیر اسبق اقتصاد عنوان کرد: یعنی اگر شما یک میلیون تومان سرمایه در آن برهه می خریدید، در حال حاضر سرمایه شما زیر ۵۰۰ هزار تومان می شد و قسمت زیادی از آن از بین رفته بود، بنابراین دولت به این صورت نقدینگی را جمع کرد یعنی بازار سرمایه را عمدا با سیاست های اقتصادی به این جا کشاند.

مستخدمین حسینی عنوان کرد: در حال حاضر این سوال مطرح است که این وجوه نقدینگی کجا باید بیاید سرمایه گذاری شود، نه در حوزه تولید سرمایه گذاری می شود، نه در حوزه مسکن می تواند سرمایه گذاری شود، چون بازار مسکن راکد است، و نه در حوزه بازار سرمایه سرمایه گذاری می شود، تنها به بانک ها می رود، بدون این که زحمتی صرف شود و مالیاتی گرفته شود.

وی در تشریح وضعیت فعلی نقدینگی در نظام بانکی کشور هم تصریح کرد: در بانک ها هم اگر ۷۰۰ هزار سپرده ای که در بانک ها قراردارد را بررسی کنیم، بخش عمده ای از این سپرده ها که در قالب تسهیلات درآمده، قفل است.

بدهکاران در اصل تنها سود بدهی های خود را به بانک ها داده اند

معاون وزیر اسبق اقتصاد با بیان این مطلب که با وجود افزایش نقدینگی در حال حاضر این نقدینگی در جای دیگری قفل است،تاکید کرد: سیستم بانکی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معوق دارد و بالای همین رقم در واقع تسهیلات استهمال شده است، یعنی بدهکاران آمده اند، سود این دوره را داده اند و اصل مبلغ را تمدید کردند، بنابراین پول به بانک برنگشته، فقط سود آن دوره به بانک برگشته است.

مستخدمین حسینی در تشریح وضعیت بازار مسکن گفت: بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در مستغلات قفل شده است، چون بازار مسکن راکد است، تسهیلاتی که به بخش مسکن داده شده، خارج نشده است، یعنی کسانی که در کار ساخت و ساز هستند، نتوانستند وجوه را به بانک بپردازند.

وی ادامه داد: بدهی دولت به بانک مرکزی بالای ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است و در مجموع همه این موارد بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و کل رقم نقدینگی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است، بنابراین رقمی باقی نمی ماند که این پول در دست مردم بچرخد و باعث تورم شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: در حال حاضر ما در رکود هستیم و از رکود خارج نشده ایم و در شرایطی که رکود را عمیق تر کردیم، تورم پایین آمده است.

مستخدمین حسینی بیان کرد: دولت یک برنامه منسجم اقتصادی ندارد و نقشی در کاهش تورم نداشته است و در واقع کاهش تورم به دلیل کارکردهای خود اقتصاد است.