به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در فاصله کمتر از یک هفته پس از لغو تحریمهای ایران ژاپن نیز تحریمهای کلیدی خود علیه ایران از جمله منع سرمایه گذاریهای جدید در بخش نفت و گاز ایران با استفاده از اعتبارات صادراتی را لغو کرد.

ژاپن تحریمهای ایران مربوط به بخش نفت و گاز را که در سال 2010 براساس قطعنامه 1929 سازمان ملل اعمال شدند لغو کرد.

کشور 78 میلیون نفری ایران بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان و چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد.

شرکتهای ژاپنی اکنون میتوانند سرمایه گذاریهای جدیدی در بخش نفت و گاز ایران انجام دهند یا سهام پروژه های توسعه نفت و گاز طبیعی در این کشور را بخرند.

در تاسیسات نفتی ایران، فعالیتهای تعمیر و نگهداری روی تاسیسات پیر به دلیل محدودیت صادرات قطعات از ژاپن، آمریکا یا اروپا متوقف شده است.

اکنون شرکت‌های واسطه ایتوچو و شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه احداث تاسیسات همچون JGC، چیودا و شرکت مهندسی تویو مترصد گرفتن شفارشات تعمیر و نگهداری تاسیسات نفتی ایران هستند.

لغو تحریمهای ژاپن شامل برداشته شدن منع همکاری‌های بانک دولتی ژاپن و ورود شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری نیپون به هرگونه تعهد جدید بلندمدت در تامین اعتبار صادراتی در تمام زمینه های تجاری از جمله انرژی است.

ممنوعیت JBIC و NEXI هرگونه سرمایه گذاری جدید شرکتهای ژاپنی را در پروژه های نفت و گاز ایران که معمولا بلندمدت هستند دشوار کرده بود. ژاپن همچنین محدودیتهای NEXI روی تامین اعتبار صادرات کوتاه مدت تجارت با ایران را لغو کرد.

این کشور همچنین هشدار به شرکتهای ژاپنی در زمینه اجتناب از هرگونه سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز ایران و توجه دقیق به قراردادهای انرژی کنونی با این کشور را کنار گذاشته و هشدار به صنایع داخلی در زمینه تجارت انرژی با ایران نیز لغو کرده است.

یک منبع آگاه در شرکت بزرگ پیمانکاری اوبایاشی گفت: این در حالی است که ریسک‌های ژئوپلتیک که ایران با آنها مواجه است بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و باعث می‌شود که شرکت‌های ژاپنی در نزدیک شدن به ایران احتیاط کنند. با توجه به افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان، ایران همچنان از منظر ژئوپلتیک بی‌ثبات به نظر برسد و این احتمال وجود دارد که این منطقه برای توسعه استراتژیک بازار مساعد نباشد.

کابینه ژاپن در سپتامبر 2010 تحریمهای بیشتری را علیه ایران اعمال کرد و خواستار احتیاط در زمینه سرمایه گذاری و تجارت در بخش انرژی ایران شد.

تحریمهای اضافی اعمال شده در سال 2010 واردات نفت خام پالایشگاههای این کشور از ایران را شامل نمی‌شد ولی شرکت اینپکس بزرگترین شرکت بالادستی ژاپن سهام 10 درصدی خود در میدان نفتی آزادگان را در سال 2010 واگذار کرد.

در سال 2012 واردات نفت ژاپن از ایران با معرفی یک چارچوب بیمه ای تکمیلی جدید از سوی دولت ژاپن برای دور زدن ممنوعیت پوشش حفاظت و غرامت نفتکش‌های حامل نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا ممکن شد.

ژاپن قبل از اعمال تحریمها در سال 2011 روزانه به طور متوسط 313 هزار و 480 بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد در حالیکه این رقم در سال 2015 به متوسط 169 هزار و 931 بشکه در روز تنزل پیدا کرد.