به گزارش پارس به نقل از فارس، یک مقام ارشد شرکت «جی ایکس اویل اند انرژی» ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران، از تمدید قرارداد سالانه خرید نفت از تهران برای سال 2016 خبر داد.

یکی از مقامات این شرکت گفت: این شرکت حجم نفت وارداتی از ایران را در قرارداد جدیدش که از این ماه آغاز می‌شود، تغییر نداد.

به گفته منابع آگاه، حجم قرارداد این شرکت در سال 2015 برابر با 53 هزار بشکه نفت در روز بوده است.

یاسوشی کیمارو رئیس هلدینگ جی ایکس در حاشیه یک اجتماع صنعت نفت گفت قرارداد سالانه پالایشگاه این شرکت با ایران تمدید شده است، اما وی این حجم را تایید نکرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جی ایکس حجم واردات نفت از ایران را در صورت لغو تحریم‌ها در سال جاری میلادی افزایش می‌دهد، گفت: «این بستگی به شرایط اقتصادی دارد.»

وی افزود: جی ایکس سابقه طولانی با دیگر تولیدکنندگان دارد و ممکن است افزایش خرید از یک تولیدکننده به تنهایی با وجود کاهش تقاضای داخلی دشوار باشد.

به گفته منابع آگاه، ایران از خریداران ژاپنی درخواست کرده است تا حجم نفت وارداتی از ایران را به میزان پیش از تحریم‌ها باز گردانند، اما برخی از خریداران تمایلی برای افزایش حجم‌های قراردادی ندارند و احتمال خرید لحظه‌ای نفت ایران را در نظر گرفته‌اند.

منابع صنعتی گفتند، دیگر خریداران ژاپنی نفت ایران نظیر «کوزمو اویل» و «ادمیتسو کوسان» نیز احتمال حجم نفت وارداتی از ایران را در قراردادهای جدیدشان از ابتدای آوریل تغییر نخواهند داد.

شرکت‌های «شوآ شل سکیو»، «تویوتا تسوشو» و «میتسوبیشی» نیز به صورت منظم از ایران نفت می‌خرند.

صادرات نفت ایران به ژاپن نسبت به میزان سال 2011 تقریبا به نصف کاهش یافته است.