به گزارش پارس به نقل از تسنیم، وضعیتی که پس از کاهش 5 درصدی موجب توقف معاملات برای مدت 15 دقیقه می شود و پس از آنکه شاخص شاخص سهام بلوچیپ سی اس آی 300، هفت درصد سقوط کرد، موجب تعطیلی بازارها در کل روز شد.

زمانی که معاملات در ساعت 9:57 از سر گرفته شد، سرمایه گذاران دچار وحشت و اضطراب شدند. تنها 2 دقیق بعد شاخص سی اس آی 300 دومین قطع کننده مدار را بر بازار تحمیل کرد و بازار ر به تعطیلی کشاند.

در عین حال، ارزش رنمینبی (واحد پول چین) سقوطی آزاد را تجربه کرد و تنها در عرض ده دقیقه یک درصد در مقابل دلار کاهش یافت.

این اتفاقات پس از آن رخ می دهد که بازار بورس چین در ماه جولای هم درگیر یک بحران خودساخته شده بود و در ماه اوت نیز با آشفتگی ارزی ای مواجه شده بود که ظاهرا تعمدی بود.

اتفاقات اینچنینی سوالاتی را در مورد تعهد حزب حاکم کمونیست به اصلاح بازارهای سرمایه و کفایت و شایستگی رهبران ارشد این حزب برانگیخته است.

بانک مرکزی چین در ماه دسامبر در تلاش برای مقابله با کاهش آهسته اما مداوم ارزش رنمینبی در برابر دلار، اقدام به فروش 108 میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور کرد. ژی جیپینگ رئیس جمهوری چین قبلا در جریان سفر ماه سپتامبر خود به آمریکا گفته بود که کاهش درازمدت ارزش رنمینبی هیچ پایه و اساسی ندارد و نرخ مبادله رنمینبی در برابر دلار «در حال حرکت به سمت ثبات است.»

اما بانک خلق چین از آن زمان تاکنون نشان داده که به جای با ثبات نگه داشتن رنمینبی در برابر سبد متشکل از 13 ارز جهانی، تحمل بیشتری در مقابل کاهش ارزش واحد پول چین در برابر دلار دارد.

ریچارد یتسنگا، از موسسه ای ان زد ریسرچ در سیدنی گفت: «اطمینان بخشی مقامات چینی مبنی بر اینکه کاهش قابل توجه ارزش رنمینبی هیچ پایه و اساسی ندارد، بیش از حد مورد اعتماد قرار گرفته بود... (این امر) سبب شد تا آمادگی چندانی در بازار برای مقابله با کاهش بیشتر ارزش رنمینبی وجود نداشته باشد.»

بازارهای جهانی پیش از این روز دوشنبه در واکنش به یک کاهش 7 درصدی دیگر و توقف معاملات در بازارهای بورس چین با افت شاخص ها مواجه شده بودند. اما در جریان افت شاخص های روز دوشنبه، بازار معاملات چین حداقل 2 ساعت و 33 دقیقه دوام آورده بود.

زمانی که تجار اروپایی و آمریکایی روز پنجشنبه با سقوط بیشتر شاخص ها در بورس چین به خود آمدند، واکنش ها به صورت تمسخر آمیخته با نگرانی بود. جیم کرامر، تحلیلگر مالی شبکه سی ان بی سی در این باره گفت: «من دیگر به هیچ چیز چین اعتماد ندارم... آیا آنها می دانند دارند چه کار می کنند؟ به نظر می این بزرگترین نگرانی است.»

تحلیلگران نهادهای مختلف از جمله رگولاتور بازار چین، بانک مرکزی این کشور و حتی خود رمایه گذاران را به عنوان مقصران احتمالی این وضعیت مطرح می کنند.

کمیسیون رگولاتوری اوراق بهادار چین که هنگام مواجهه بازار بورس این کشور با افت تقریبا 45 درصدی در تابستان سال گذشته یک برنامه نجات بازار را رهبری کرده بود، روز دوشنبه یک قطع کننده مدار بحث برانگیز را اعمال کرد و روز پنجشنبه آن را تعلیق نمود. این کمیسیون همچنین یک ممنوعیت فروش سهام سهامداران بزرگ را که قرار بود روز جمعه منقضی شود، اما برای کاهش آشفتگی بازار تمدید شده بود را به صورت ناگهانی لغو کرد.