پايگاه خبري تحليلي «پارس»-  سود دو شرکت بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی مک‌دونالد و کوکاکولای آمریکا در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر افت شدیدی کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، افت سود این دو شرکت بسیار چشمگیر است: مک‌دونالد در این سه ماه کاهش ۳۰ درصدی سود را تجربه کرد و کوکاکولا افتی ۱۴ درصدی که علت اصلی در هر دو مورد افت فروش در آمریکا ذکر شد.

به این ترتیب سود خالص مک دونالد در این سه ماه به ۱.۰۷ میلیارد دلار افت کرد که ۳۰ درصد کمتر از ۱.۵۲ میلیارد دلار مدت مشابه سال قبل بود.

کل درآمد مک دونالد به دلیل رسوایی بزرگ صنعت غذایی در چین تحت تاثیر قرار گرفت که باعث کاهش ۴.۶ درصدی درآمد به ۶.۹۹ میلیارد دلار شد.

در این حال، بزرگترین گروه تولیدکننده نوشیدنی جهان، کوکاکولا، ۲.۱ میلیارد دلار سود از محل درآمدی حدود ۱۱.۹ میلیارد دلار به دست آورد.

مک‌دونالد در بازار آمریکا، به دلیل تمایل مشتریان به دیگر شرکت‌های غذایی، و به طور مشخص گروه روبه‌رشد مکزیکی "چیپوتله"، تحت فشار قرار دارد.

فروش مک‌دونالد در روسیه، آلمان و به‌ویژه چین، جایی که از یک رسوایی در زمینه فراورده‌های گوشتی آسیب دید، نیز کم شده است.

دان تامپسون، مدیر اجرایی مک‌دونالد، پذیرفت عملکرد فروش شرکت به اندازه کافی خوب نبوده است. او گفت: "نتایج فصل سوم سال شرکت ما نشان دهنده کاهشی چشمگیر نسبت به سال قبل است. با همه اقدامات انجام شده، عملکرد ما کمتر از حد انتظار است."

در همین حال کوکاکولا نیز اعلام کرد فروش این شرکت در آمریکا در این فاصله یک درصد کاهش داشته است. به اعتقاد مدیران این شرکت مشتریان به طور فزاینده‌ای به سوی جایگزینی نوشیدنی‌های گازدار شیرین می روند. یکی دیگر از دلایل کاهش سود کوکاکولا نوسان نرخ ارز و تقویت دلار بوده است.

در ماه اوت این شرکت ۲.۱۵ میلیارد دلار برای خرید ۱۶.۷ درصد از سهام شرکت "مانستر بوریج"، که تولیدکننده نوشیدنی‌های انرژی‌زاست، پرداخت کرد.

برای پرداخت بخشی از این خرید، کوکاکولا مالکیت خود را در شرکت‌های با موفقیت کمتر در این صنعت مثل "ان او اس"، "فول تروتل" و "برن"، به مانستر منتقل کرد.

به این ترتیب این شرکت مدیریت مارک های غیر انرژی‌زای شرکت مانستر، مثل نوشیدنی گازدار "هانسن"، "پیس تی" و "لیموناد هوبرت" را در اختیار گرفت.