به گزارش پارس به نقل از تسنیم، هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز دوشنبه با ۵۴ سنت افزایش قیمت مواجه شد و به ۱۰۸.۲ دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۴۲ سنت افزایش به ۹۴.۱۵ دلار رسید.

تشدید بحران مالی در قبرس به عنوان پنجمین اقتصاد بحران زده اروپا باعث بروز نگرانی هایی در بازارهای جهانی و به ویژه کاهش قیمت نفت شده بود هرچند به عقیده کارشناسان با توجه به حجم کوچک اقتصاد قبرس، ورشکستگی این کشور نمی تواند مشکل جدی ای را در منطقه یورو پدید بیاورد.

روز دوشنبه قبرس با قرض دهندگان بین المللی بر سر انحلال دومین بانک بزرگ این کشور و تحمیل زیان های سنگین بر سپرده گذاران فاقد تضمین و از جمله برخی از سپرده گذاران ثروتمند روسی به توافق رسید تا بتواند بسته کمک مالی ۱۰ میلیارد یورویی (۱۳ میلیارد دلاری) را دریافت کند.

توافق ساعاتی پیش از اتمام ضرب العجل تعیین شده برای جلوگیری از سقوط سیستم بانکی قبرس در مذاکرات بین نیکوس آناستاسیادس رئیس جمهور قبرس و روسای اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول به دست آمد.

این توافق که در سریعترین زمان ممکن به امضای وزرای دارایی کشورهای عضو یورو رسید، از طریق انحلال بانک لائیکی قبرس و انتقال سپرده های زیر ۱۰۰ هزار یورو به بانک قبرس، از ورشکستگی مالی این کشور جلوگیری خواهد کرد.

قیمت جهانی طلا نیز در معاملات امروز ۴ دلار کاهش یافت و به ۱۶۰۴ دلار در هر اونس رسید.

اظهارات مقامات نفتی اوپک نشان می دهد اعضای این سازمان بین المللی از قیمت بالای ۱۰۰ دلار برای نفت حمایت می کنند.

وزیر نفت کویت امروز در حاشیه یک نشست تخصصی در کویت گفت قیمت های کنونی نفت عادلانه است. علی النعیمی وزیر نفت عربستان نیز گفت قیمت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای نفت خام قیمت خوبی است.

اعضای اوپک ماه آینده میلادی تشکیل جلسه می دهند تا در مورد سقف تولید این سازمان تصمیم گیری کنند.