به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، منصور معظمی با اشاره به اینکه اختلاف نظر جدی درباره قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی وجود دارد گفت: وزارت نفت معتقد است که نرخ خوراک گاز باید بر اساس هاب گازی - آمریکا، استرالیا یا ترکیبی از هر دو - تعیین شود اما بخش خصوصی و غیر دولتی خواهان تعیین قیمت بر اساس نرخ‌های منطقه‌ای هستند. البته گروه دیگر نیز معتقدند که اصلاً برای گاز قیمتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اختلاف بر سر تعیین قیمت خوراک گاز باعث شده است که نرخ‌های متفاوت و با اختلاف زیاد برای گاز از سوی هر گروه به عنوان نرخ مناسب اعلام شود؛ این شرایط در حالیست که با توجه به تعداد بالای بیکار در کشور  پتروشیمی برای کشور یک مزیت محسوب می‌شود.

او یادآور شد: از سوی دیگر بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی به طور قطع یقین در پساتحریم وارد کشور خواهد شد که با توجه به جذابیت صنعت پتروشیمی احتمال سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد.

معاون سابق وزیر نفت افزود: بنابراین قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی باید به گونه‌ای تعیین شود که جذابیت داشته باشد اما تأکید می‌کنم معنای  این حرف این نیست که چوب حراج بزنیم و گاز را به قیمت ارزان بدهیم.

در بخش پتروشیمی دارای مزیت رقابتی برجسته به نام خوراک هستیم که باید از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم. فکر می‌کنم آقای زنگنه نیز به همین رضایت خواهند داد و قیمت را به گونه‌ای تعیین می‌کنند که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

معظمی در پاسخ به این که با " نظر بخش خصوصی مبنی بر اینکه باید نرخ خوراک گاز پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت کمتر از 13 سنت فعلی محاسبه شود" موافق هستید؟ گفت: این حرف منطق دارد به همین دلیل هم، وزیر نفت به دنبال یک فرمول منعطف است که قیمت خوراک را به نوسانات قیمت نفت خام وصل کند؛ چرا که کاهش یا افزایش قیمت نفت خام بر روی قیمت محصولات پتروشیمی هم تأثیرگذار است.

معاون سابق وزیر نفت گفت: فرمولی خوراک گاز پتروشیمی که معاون اول رئیس جمهور ابلاغ به زودی اعلام خواهد کرد، بر اساس قیمت هاب گاز در مناطق مختلف جهان -که متأثر از قمیت نفت است- به اضافه متوسط واردات، صادارت و مصرف داخلی است.