به گزارش پارس به نقل از آنا یکی از داغ‌ترین موضوعات حوزه نفت در چند سال اخیر قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها بود، به‌ طوری که اظهار نظر مسئولان و کارشناسان صنعت پتروشیمی در این زمینه بارها موجب تغییرات بزرگی در شاخص واحدهای پتروشیمی در بورس شد.

پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 89 و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بحث‌هایی در لایحه هدفمندی مطرح شد تا نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها نیز افزایش یابد. بر اساس قانون هدفمندی و با نرخ ارز که در زمان اجرای قانون حدود 1000 تومان بود، نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به ازای هر متر مکعب 7 سنت و یا 70 تومان محاسبه شد.

اما پس از تحریم‌های نفتی و بانکی شاهد افزایش قیمت دلار در بازار به بیش از 3 هزار تومان بودیم و به همین دلیل دولت وقت تصمیم گرفت نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها را از 70 تومان که معادل 2.5 سنت شده بود به 13 سنت افزایش دهد تا هم سودی که عاید پتروشیمی‌ها می‌شود عادلانه باشد و هم اینکه بخش خصوصی به دنبال تشکیل زنجیره ارزش افزوده برود.

این اتفاق باعث واکنش بخش خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی‌ها شد، اما پس از کش‌وقوس‌های فراوان مجلس شورای اسلامی نرخ 13 سنت را برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها تصویب کرد تا آب پاکی را روی دست فعالان این حوزه ریخته باشد.

سال گذشته دولت یازدهم قول کاهش این نرخ را داد و قرار شد فرمولی در این زمینه مشخص شود. امروز معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی گازی را همان ١٣ سنت اعلام کرد تا قیمت امسال خوراک نیز مانند سال گذشته تعیین شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: بر اساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها که به ۳ وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نرخ خوراک پتروشیمی‌های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب ٣ تا ۴ سنت خواهد بود.

عباس شعری مقدم با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها با امضای اسحاق جهانگیری به ۳ وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس این آیین نامه نرخ خوراک را وزرات نفت بر اساس میانگین قیمت فروش داخلی و صادراتی خوراک تعیین می‌کند.

وی افزود: نرخ خوراک و سوخت مجتمع‌های گازی به ازای هر مترمکعب به ترتیب ١٣ و ۴ سنت برای نیمه نخست امسال محاسبه می‌شود.

این روند آنچه امروز از سوی معاون وزیر نفت اعلام شد،‌ می‌تواند فردا در شاخص بورس تهران اثر چشمگیری داشته باشد. فعالان بورس منتظر بودند تا تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شود، اما تثبیت این قیمت می‌تواند بسیاری از فعالان بازار را به خارج کردن دارایی‌هایشان از بورس ترغیب کند.