به گزارش پارس به نقل از ایلنا، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق اعلام کرد که با وجود افت قیمت نفت، اوپک به سیاست محدود نکردن تولید خود ادامه می دهد و افزود که کاهش تولید این سازمان، تنها با هماهنگی تولیدکنندگان نفت غیر اوپک اتفاق خواهد افت.

وی گفت: ما در جهانی واقعی هستیم که در آن اوپک تنها تولیدکننده نفت نیست؛ پس باید تصمیم های دیگران، از جمله روسیه و آمریکا، را نیز زیر نظر داشته باشیم.

وزیر نفت عراق افزود: ما نمی توانیم به طور یکجانبه تصمیم بگیرم که تولید نفت را کاهش دهیم و دیگران تولید خود را کاهش دهند؛ یا همگی باید برای دفاع از قیمت نفت تولید را کاهش دهیم، یا این که منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه می شود.

عبدالمهدی گفت: نمی توانم تجربه های قدیمی را تکرار کنیم و در هر دو زمینه، یعنی هم در تولید و هم در قیمت، شکست بخوریم؛ زیرا اکنون تولیدکنندگان دیگری هستند که می توانند به سرعت تولید خود را افزایش دهند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که قیمت نفت دوباره افزایش یابد، اما تأکید کرد که انتظار ندارد این اتفاق در آینده نزدیک محقق شود.

وزیر نفت عراق: می بینیم که قیمت نفت با هزینه تولید در بسیاری از میدان های نفتی همخوانی ندارد؛ این منطقی نیست.

این مقام عراقی همچنین با تأکید بر مخالفت دولت مرکزی این کشور با فروش خودسرانه نفت اقلیم کردستان، اعلام کرد هنوز میان دولت مرکزی و حکومت خودمختار کردستان توافقی درباره این مسئله به دست نیامده است.

عبدالمهدی گفت: مذاکرات ما همچنان دچار وقفه است و در انتظار گفت و گوهای واقعی با برادران خود در کردستان هستیم.

وی افزود: اگر مسئولان اقلیم کردستان عراق نفت را به ما تحویل دهند، سهم ١٧ درصدی خود را از درآمدهای نفتی عراق دریافت می کنند، اگر نه، سهم ١٧ درصدی به آنها تعلق نمی گیرد.

وزیر نفت عراق همچنین اعلام کرد که مذاکرات دولت این کشور با شرکت های نفتی بین المللی برای بازبینی در شرایط قراردادهای خدماتی، جهتی مطلوب دارد.

وی گفت: ما شاهد پیشنهاد کاهش هزینه ها از سوی شرکت های بین المللی بودیم؛ بحث ادامه دارد و این شرکتها پیشنهادهای خود را مطرح کرده اند و نسبت به گذشته، به یکدیگر نزدیک تر شده ایم.

عبدالمهدی گفت: باید مشوق هایی برای شرکتهای نفتی بین المللی پیش بینی شود اما ما انتظار داریم که هنگام کاهش قیمت نفت، آنها هم بخشی از مسئولیت را بپذیرند و هر دو طرف برای کاهش هزینه ها تلاش کنند.