به گزارش پارس به نقل از مهر، بیژن زنگنه در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت، گفت: یکی از مهمترین دلایل سقوط قیمت طلای سیاه، پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در بازار جهانی بوده؛ به طوری که بر اساس برآوردهای اوپک، در 6 ماهه نخست سال 2015 میلادی، دو میلیون بشکه عرضه در بازار جهانی نفت افزایش می‌یابد.

وزیر نفت با اعلام اینکه عوامل سیاسی هم در کاهش قیمت نفت اثرگذار بوده است، تصریح کرد: کاهش نفت ریشه در عوامل سیاسی دارد به طوری که اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا از کاهش قیمت نفت به دنبال یک اراده سیاسی خبر داده و تاکید کرده است با سقوط قیمت طلای سیاه، اقتصاد کشوری همچون روسیه با بحران روبرو خواهد شد، اما از ایران برای ایجاد فشار حاصل از کاهش قیمت نفت، نامی برده نشده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در واکنش به دیپلماسی ضعیف وزارت نفت در سازمان اوپک هم اظهار داشت: پیش از برگزاری اجلاس 166 اوپک در وین با وزرای عراق و ونزوئلا مذاکراتی انجام شد؛ ضمن آنکه با وزیران نفت قطر، کویت و امارات متحده عربی هم جلساتی برگزار و نامه رئیس‌جمهور تسلیم سران این کشورها شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در اجلاس اوپک هر کشوری مواضع و سیاست‌های روشنی را دنبال می‌کند، بیان کرد: در نشست 166 اوپک، هشت کشور موافق کاهش سقف تولید نفت اوپک بوده‌اند و چهار کشور هم مخالف این تصمیم بودند که در نهایت هیچ گونه تصمیمی برای کاهش و یا تثبیت سقف تولید نفت اوپک گرفته نشده است.

زنگنه با بیان اینکه اوپک جای دعوا و بداخلاقی نیست، تاکید کرد: باید صبر کنیم تا در نهایت کشورهای عضو اوپک به یک اجماع برسند و قطعا با قهر و بداخلاقی‌ها، مسائل حل و فصل نمی‌شود.

وزیر نفت با اشاره به بحران سقوط قیمت نفت در سال 1376، افزود: در این دوره هم با صبر و شکیبایی در نهایت روند کاهش قیمت نفت متوقف شد و قطعا باید همه بدانند با کاهش قیمت نفت، دنیا به پایان نمی‌رسد.

وی عضویت ایران در اوپک را به نفع کشور دانست و یادآور شد: هر چند اوپک در برخی مواقع به نفع ایران عمل نکرده است، اما با شرایط را تحمل کنیم و از بداخلاقی، اجتناب کنیم.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران کمتر از 10 دلار است، گفت: این در حالی است که قیمت تولید نفت از ذخایر نامتعارف و یا شِیل اویل‌ها بین 40 تا 110 دلار در هر بشکه است و قطعا با کاهش قیمت نفت، تولید از ذخایر نامتعارف، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

زنگنه در تشریح دستاوردهای افزایش قیمت نفت برای کشورهای اروپایی و غربی توضیح داد: با افزایش قیمت‌ها، تولید نفت از ذخایر شِیل، ماسه‌های نفتی و اکتشاف و استخراج نفت در آب‌های عمیق، اقتصادی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش توجیه اقتصادی تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به دنبال افزایش قیمت نفت، تصریح کرد: علاوه بر این با افزایش قیمت‌ها کشورهای بزرگ مصرف‌کننده به دنبال سیاست‌های صرفه‌جویی و کاهش مصرف نفت می‌روند و قطعا اروپا و کشورهای غربی نه تنها با افزایش قیمت نفت مشکل ندارند، بلکه بارها مشاهده شده که در این شرایط رشد اقتصادی هم داشته‌اند.

زنگنه با اعلام اینکه با افزایش قیمت‌ها، تعداد کشورهای رقیب تولیدکننده نفت برای کشورهای عضو اوپک افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: قطعا افزایش قیمت‌ها به توسعه برداشت و استخراج از ذخایر نامتعارف و شیل اویل‌ها کمک می‌کند و شیل اویل‌ها اقتصادی می‌شود.

وزیر نفت همچنین در تشریح برنامه‌های ایران برای احراز کرسی دبیرکلی اوپک هم توضیح داد: قطعا دبیرکلی اوپک را به ایران نمی‌دهند و همواره یک کشور مخالف دبیرکلی ایران در سازمان اوپک است.

وی با یادآوری اینکه هیچ گاه ایران و عربستان نخواهند توانست دبیرکل اوپک شوند، تاکید کرد: برای احراز کرسی دبیرکلی اوپک نیاز به اجماع کل اعضای این سازمان بوده و هر چقدر که عربستان با دبیرکلی ایران مخالفت کند، ما هم با دبیرکلی این کشور مخالفت خواهیم کرد.