به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانسید طاهر شبیری ، با بیان اینکه وضعیت تولید کاغذ در کشور همانند سایر حوزه‌های تولید راکد است گفت: وضعیت کاغذ بسته بندی یا همان کاغذ صنعتی در ایران به گونه‌ای محدود شده که بازار کاغذ بسته بندی در ایران در شرایط بحرانی قرار دارد.


وی افزود: متأسفانه به دلیل نبود نقدینگی لازم در بازار کاغذ، شرایط برگشت سرمایه در بخش تولید کاغذ بسیار طولانی شده است.
 
دبیر سندیکای کاغذ و مقوای کشور با اشاره به اینکه سه نوع کاغذ تحریر، کاغذ بهداشتی (تی شو) و نیز کاغذ صنعتی درکشور تولید می‌شود اظهار کرد: متأسفانه به خاطر بالا رفتن هزینه‌های تولید و چاپ محصولات فرهنگی شاهد هستیم که هر سال نسبت به سال قبل سهم کاغذ در سبد خانوار ایرانی کمتر می‌شود.
 
به گفته شبیری در حالی که سرانه مصرف کاغذ در جهان به  ازای هر نفر 100 کیلو است اما شاهد هستیم این میزان در ایران تنها 20  الی 25 کیلو است.
 
دبیر سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا کشور همچنین به قابلیت بالای این صنعت در بخش صادرات اشاره کرد و گفت: در شرایطی که هزینه‌های تولید در کشور به شدت افزایش یافته اما صنعت کاغذ و مقوای ایران مقادیری کاغذ را هر ساله به کشورهای ترکیه، روسیه، تایلند، چین، ترکمنستان، آذربایجان، امارات متحده عربی و مالزی صادر می‌کند.
 
وی گفت: ایران در  حال حاضر انواع کاغذ تی شو ( کاغذ بهداشتی) و کاغذ بسته بندی را صادر می‌کند و در آینده نیز این صنعت قابلیت صادرات انواع کاغذ تحریر را نیز خواهد داشت.
 
شبیری به بالا بودن هزینه‌های حمل ونقل در امر صادرات و نیز نبود حمایت‌های دولت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: به خاطر مسائل یاد شده عموماً انواع کاغذ تولیدی ایران در بازارهای جهانی مشابه خارجی است و خود این امر موجب شده تا نتوانیم به اندازه شایستگی‌هایمان در بازارهای بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشیم.