به گزارش پارس،به نقل از فارس«سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر ایران در عشق‌‏آباد  در ترکمنستان ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد: جشن بیستمین سالگرد اعلام و تصویب بیطرفی ترکمنستان در این کشور به طور مفصل برگزار می‌شود.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: در بدو امر و هنگامی که بحث‏‌های بیطرفی در ترکمنستان مطرح شد، دولت وقت جمهوری اسلامی ایران از این سیاست ترکمنستان استقبال کرد و در سازمان ملل و در سازمان‏‌های بین‌‏المللی حمایت ایران را اعلام کردند.

حمایت و استقبال ایران از اصل بیطرفی مثبت ترکمنستان

وی افزود: شاید ایران اولین کشوری بود که در واقع مصوبه سازمان ملل در ارتباط با وضع بیطرفی ترکمنستان استقبال کرد و به رسمیت شناخت و در طول 20 سال گذشته از تصویب اصل بیطرفی ترکمنستان استقبال کرده است.

هاشمی گلپایگانی گفت: اصل بیطرفی ترکمنستان سیاست مدبرانه‏‌ای بود که تا به امروز ادامه دارد و توانسته است امنیت و صلح را در این کشور ایجاد کند.

سفیر ایران افزود: مبنای سیاست بیطرفی وضعیت خوبی برای ترکمنستان ایجاد کرده‌ که من امیدوار هستم این سیاست به همین ترتیب در این کشور ادامه داشته باشد.

هاشمی گلپایگانی گفت: در دوران ریاست جمهوری «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، سیاست بیطرفی این کشور حفظ شده و همین جهت در روزهای آینده در این کشور جشنی به این مناسبت گرفته خواهد شد.

اعلام آمادگی 83 کشور برای حضور در جشن‌ بیطرفی ترکمنستان

وی اضافه کرد: طبق آماری که من گرفتم، 83 کشور آمادگی خود را برای حضور در جشن‏‌های اعلام بیطرفی ترکمنستان در عشق‏‌آباد اعلام کرده‌‏اند.

هاشمی گلپایگانی ادامه داد: با توجه به سفر 2 هفته پیش «بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به تهران و دعوت وی از همتای ایرانی خود، برخی مقامات حضور خواهند داشت

وی افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران  در جشن‏‌های بیطرفی ترکمنستان به دلیل مصادف بودن با آئین عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) حضور ندارد.

هاشمی گلپایگانی اضافه کرد: «جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران، به جهت احترامی که برای طرف ترکمنی قائل می‌باشند در جشن بیطرفی ترکمنستان در عشق‌آباد در راس یک هیات عالی رتبه حضور خواهند یافت.

سفیر ایران در عشق‏‌آباد همچنین اظهار امیدواری کرد: سفر  معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان در واقع قدم مثبت در گسترش روابط بین 2 کشور می‌باشد.

وی افزود: ما خیلی خوشحالیم که در طول 9 ماه گذشته روسای جمهور 2 کشور دیدارهای مختلفی با یکدیگر داشته اند.

هاشمی گلپایگانی افزود: نزدیک به 37 قرارداد همکاری جهت توسعه و گسترش روابط و تعاملات دوجانبه میان تهران و عشق‏‌آباد امضاء رسیده که این اسناد ارتقا سطح مناسبات میان 2 کشور در عرصه های مختلف را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه روسای جمهور ایران و ترکمنستان از اراده بسیار قوی و راسخ برای تحقق و اجرای شدن این اسناد دارد که تبادل هیات عالی رتبه و کار‌شناسی مستمر در این خصوص گواه بر گفته‏‌های فوق می‌باشد.

سفیر ایران با اشاره به تحرک جدید و رو به رشد در مناسبت 2 کشور در ظرف 10 ماه اول سال جاری، گفت: در حال حاضر چشم انداز بسیار روشن میان 2 کشور ایجاد شده‌‏ است.

مشارکت عملی پیمانکاران ایران در طرح‌های زیربنایی ترکمنستان

وی در بخش دیگر این مصاحبه افزود:  در جریان سفر رئیس جمهور ایران به عشق‏‌آباد پروتکل‌هایی به امضاء رسید، یکی از آن‌ها در راستای احداث پل سرخس – سرخس بود که در این خصوص گام‌های مشترک خوبی در این خصوص برداشته شد.

وی اعلام کرد: ما در 15 الی 16 ماه آینده شاهد آغاز بهره‌برداری پل جدید سرخس (ایران) - سرخس (ترکمنستان) خواهیم بود که در عرصه حمل و نقل میان 2 کشور و منطقه بسیار موثر خواهد بود.

 هاشمی گلپایگانی افزود: طرح مشترک زیربنای دیگر ساخت و  نوسازی جاده سرخس – تجن (ترکمنستان) است که در این زمینه مطالعات خوبی را شرکت‌های ایرانی داشته‌اند و در آینده نزدیک نیز طرف ایرانی کار اجرایی آن را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح بسیار بزرگ و زیربنای دیگر نیز احداث اتوبان چند باند «عشق‌‏آباد – ترکمن‏‌آباد» در داخل ترکمنستان به طول بیش از 650 کیلومتر است که مهندس «نورزاد» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران از سوی دولت به همراه ده‏‌ها شرکت‏  پیمانکار ایرانی این طرح را به صورت جدی با مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان پیگیری می‌‏کنند که امیدواریم تا 2 ماه آینده اسناد نهایی این طرح تکمیل شوند و برای مراحل اجرای آن اقدام شود.

 تعدادی از زندانیان ایرانی به مناسبت جشن بیطرفی ترکمنستان عفو خواهند شد

وی در پاسخ به سوال مبنی بر مسائل زندانیان ایرانی در ترکمنستان و موضوع سند انتقال محکومین میان ایران و ترکمنستان، گفت:‌‌ ترکمنستان کنترل بر قاچاق و توزیع مواد مخدر را شدت بخشیده است و در این ارتباط بازداشت‏‌ بعضا رانندگان کامیون‌های ایرانی به دلیل قاچاق مواد مخدر و یا مواد روان گردان داشتند، کمتر شده‏‌است.

هاشمی گلپایگانی افزود: در جریان سفر اسفند ماه سال گذشته  رئیس جمهور به عشق‏‌آباد، اسنادی 2 طرف در راستای انتقال محکومین  امضا کردند که این اسناد در حال حاضر مسیر نهایی خود را در مجلس شورای اسلامی طی می‌‏کند که پس از آن مقدمات اجرای آن آغاز می‌شود.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: ضمنا ما تقاضایی به دولت ترکمنستان جهت عفو تعدادی از زندانیان ایرانی را نیز ارائه دادیم که امیدواریم به مناسبت بیستمین سالگرد اصل بیطرفی ترکمنستان، تعدادی از زندانیان ایرانی که در زندان‏‌های ترکمنستان به سرمی‏‌برند، مورد عفو ریاست جمهور ترکمنستان قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوال چگونگی بهره برداری از خط راه آهن سه جانبه ایران- ترکمنستان-قزاقستان که از افتتاحیه آن بیش از یک سال است می‌گذرد اما پیشرفت چندانی نداشته است، گفت: نه، این خط آهن هم اکنون فعال است اما نه به اندازه‌ای که پیش بینی می‌‏شد، چون یک سری مسائل فنی است که باید  حل و فصل شود.

سفیر ایران در بخش دیگر این مصاحبه درباره تعاملات تهران و عشق‌آباد در دریای خزر به خصوص همکاری‌های بین بنادر و حمل و نقل دریای نیز گفت: در جریان سفر اخیر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران  سندی به امضا رسید که این سند راه همکاری بین بنادر ایران و ترکمنستان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: ایران و ترکمنستان در دریای خزر خوشبختانه تعاملات دوستانه و برادرانه دارد و هنوز با مشکل خاصی برخورد نداشته‌اند.

گفتنی است که در تاریخ 12 دسامبر (21 آذرماه) سال جاری میلادی ترکمنستان بیستمین سالگرد تصویب اصل بیطرفی خود را جشن می‌گیرد و قرار است روسای جمهور و مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی در این جشن‌ حضور پیدا کنند.