به گزارش پارس،به نقل از تسنیمپس از آنکه ارزش دلار کاهش یافت و واردات نفت چین به‌نحو غیرمنتظره‌ای افزایش یافت، قیمت نفت در معاملات اولیه امروز حداقل به‌صورت موقت تقویت شد، اما فزونی عرضه در بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها همچنان پایین باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 60 سنت افزایش به 38 دلار و 11 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز 40 سنت افزایش یافت و به 40 دلار و 66 سنت رسید.

تجار گفتند، ترمیم اتفاق افتاده در روز چهارشنبه عمدتاً نتیجه پیش‌خریدها، کاهش ارزش دلار و آمارهای قوی از واردات نفت چین بود. دولت چین در حال استفاده از فرصت نفت ارزان برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک نفتی خود است.

تحلیلگران گفتند، عوامل مختلفی در بازار نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به تقویت ارزش دلار، تضعیف تقاضای جهانی، بالا رفتن عرضه و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا اشاره کرد.

بانک ای‌ان‌زد با اشاره به کاهش شاخص کالاهای محوری مؤسسه تامسون رویترز به زیر 178 واحد برای اولین بار از سال 2003 تاکنون نوشت: «رسیدن این شاخص به نزدیکی پایین‌ترین رقم 13 سال اخیر و نزدیک شدن قیمت نفت به پایین‌ترین رقم 7 سال گذشته نشان می‌دهد که تولید کنندگان کالا به‌سختی در حال تولید هستند».

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ نوشت: قیمت پایین نفت همچنان بر رتبه اعتباری صادر کنندگان بزرگ در سال 2016 تأثیر منفی خواهد گذاشت». این مؤسسه پیش‌بینی کرد که متوسط قیمت نفت برنت در سال آینده به 55 دلار و در سال 2017 به 65 دلار برسد.

در حالی که تولید کنندگان از قیمت‌های پایین رنج می‌برند، مصرف کنندگان از این وضعیت سود می‌برند.

ای‌ان‌زد نوشت: «کاهش قیمت‌ها یک ثروت بادآورده نصیب مصرف کنندگان می‌کند. کاهش نزدیک به 30درصدی قیمت نفت از آغاز امسال حاکی از وجود یک تأثیر عمده کاهش تورمی است».