به گزارش پارس،به نقل از تسنیممحمدعلی باغستانی با اعلام این مطلب در سی و ششمین سمینار سالانه حفظ نباتات افزود:در راستای ساماندهی و نظارت بر تولید،واردات و توزیع سموم در فروشگاه ها،انجمن توزیع کنندگان سموم تشکیل می شود.

باغستانی اظهار داشت:با اجرای طرح ساماندهی سموم،تعداد فروشگاه های مجاز به 4500 باب افزایش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده،فروشگاه غیر مجاز سموم در کشور نداشته باشیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت:در پی اقدامات این سازمان در زمینه رفع موانع صادرات محصولات باغی طی دو سال اخیر،موانع صادرات انار ایران به کشور کره رفع شده است.

وی بر لزوم گسترش مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های گیاهی تاکید و خاطرنشان کرد:عملیات مبارزه بیولوژیک با آفات پارسال در سطح 200 هزار هکتار از اراضی اجرا شد.

باغستانی ادامه داد: مبارزه بیولوژیک با آفات محصولات تازه خوری از جمله سیاست های سازمان حفظ نباتات است و این امر به استان ها ابلاغ شده است.

وی با بیان این که پارسال در سطح 3.8 میلیون هکتار با علف های هرز مبارزه شده است،تصریح کرد:برنامه های معاونت امور زراعت در زمینه تناوب کشت محصولات کمک زیادی به کاهش مقاومت علف های هرز می کند.

باغستانی مبارزه با آفت سن گندم در سطح دو میلیون هکتار در سال گذشته را از نقاط درخشان کارنامه سازمان حفظ نباتات عنوان و خاطرنشان کرد:برآیند خسارت از ناحیه سن گندم پارسال کمتر از نیم درصد بود و هیچ محموله ای برگشت نخورد.

وی با اشاره به وضعیت سرما در استان های غربی کشور بر لزوم مدیریت آفت سن گندم تاکید کرد.

باغستانی گفت: به دلیل کانون کوبی ها و اقدامات به موقع شبکه مراقبت،سطح مبارزه با بیماری زنگ گندم پارسال به کمتر از 20 هزار هکتار رسید.

وی کنترل آفت مگس زیتون در سه استان زنجان،قزوین و گیلان و همچنین مهار مگس مدیترانه ای را از اقدامات موثر سازمان حفظ نباتات در کنترل بیماری ها برشمرد و افزود:سال گذشته روش مدیریت تلفیقی مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 50 هزار هکتار از باغ ها اجرا شد.

باغستانی به کنترل آفت زنجره خرما نیز اشاره و خاطرنشان کرد:پارسال در سطح 13 هزار هکتار از نخلستان های کرمان و بم با آفت زنجره خرما مبارزه شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین به امحای محصولات وارداتی آلوده اشاره کرد و گفت:به دلیل آلودگی های بالای گیاهان زینتی وارداتی از چین، از هفته گذشته واردات هرگونه گیاه زینتی را ممنوع کرده ایم و به این نوع واردات مجوز نمی دهیم.