به گزارش پارس،به نقل از فارس

غلامحسین دوانی عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورسخبرگزاری فارس گفت: مشکلات اقتصادی کشور ریشه ساختاری داشته و ارتباط قابل اهمیتی به تحریم ها ندارد، در حالی که دنیای امروز پایه اقتصاد خود را بر تکنولوژی و کسب و کارهای کوچک استوار کرده، اما در ایران به دلیل سیاست های اشتباه مردم در حال تبدیل شدن به واسطه گر هستند.

وی با بیان اینکه با بسته های حمایتی همجون بسته خروج از رکود اقتصاد ایران به رونق پایدار دست نخواهد یافت، عنوان کرد: اقتصاد ایران به خودروسازان متصل نیست، بلکه باید برای ایجاد رونق بازار سرمایه و حوزه مسکن به حرکت در بیاید.

حسابرس معتمد بورس با تاکید بر لزوم بررسی و چاره اندیشی متولیان کشور در زمینه حل مشکلات اقتصادی ساختاری کشور، عنوان کرد: اقتصاد ایران همواره درحال از دست دادن فرصت های تاریخی در دوره های زمانی مختلف بوده که تکرار شدنی نیست.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد اقتصاد ایران طی چهار مرحله تاریخی نزدیک به 800 میلیارد دلار پول بادآورده از محل فروش نفت خام را از دست داده است.

در سال 1351 ابتدا قیمت هر بشکه نفت خام از دو دلار به 9 دلار افزایش می یابد. پس از آن در سال 1354 این نرخ به 20 دلار می‌رسد. در سال 1358 قیمت هر بشکه نفت خام به 40 دلار می رسد و یکبار هم در سال 1389 قیمت هر بشکه نفت خام به 100 دلار می رسد . مجموع این دوره ها از دست رفتن فرصت تاریخی در استفاده از منابع درآمدی را حکایت دارد که دوباره تکرار نخواهد شد.

وی افزود: برای تحرک دوباره اقتصاد ایران به 200 میلیارد دلار نقدینگی نیاز است تا شرایط اقتصادی به دوره سال 1384 بازگردد. این در حالی است که گفته می شود تا سال 2020 میلادی قیمت جهانی نفت خام از 60 دلار فراتر نخواهد رفت.

دوانی با انتقاد از نوع تفکر متولیان اقتصادی کشور در مواجهه با مشکلات اقتصادی عنوان کرد: مشاوران و متولیان امر اغلب از افرادی هستند که با تفکر توسعه محور بیگانه اند. در حال حاضر اقتصاد ایران باید میان مالیات و معافیت نهادهای شبه دولتی و عمومی و حتی عام المنفعه مرزی قائل شود.

وی ادامه داد: باید با نهادهای عمومی به گونه ای رفتار شود که معادل مخارج خود از بودجه کشور سهم داشته باشند، نه اینکه بطور کلی از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با برشمردن دو عامل اصلی عدم رونق اقتصاد ایران و فرو رفتن آن در رکود فزاینده گفت: عدم اعتماد عمومی به سیاست های دولت و ازسوی دیگر ناتوانی دولتمردان برای تصمیم سازی های عقلایی در شرایط  بحرانی باعث شده تا برای دستیابی به رونق با فاصله بسیاری مواجه باشد.از سوی دیگر از منظر بنیادی هنوز واردات کالای خارجی در اقتصاد ایران بیداد می کند .

دوانی در پایان گفت: حجم واردات کالای قاچاق به کشور نه تنها کمتر نشده بلکه از رقم 25 میلیارد دلار عبور کرده است. این در حالی است که به ازای هر یک دلار واردات قاچاق به اندازه شش دلار به اقتصاد ایران ضربه و خسارت زده می شود. در حالی که اجناس و اقلامی که به طور قانونی و یا قاچاق وارد کشور می شوند می توانند در داخل نیز تولید شوند.