به گزارش پارس،به نقل از تسنیممحمدحسین عادلی شنبه شب در نشست خبری که پس از پایان اجلاس عادی وزرای (جی.ئی.سی.اف) برگزار شد، افزود: کارشناسان این مجمع یک مدل جهانی آماده کرده اند که از آن برای پیش بینی بازار استفاده می شود.
وی ادامه داد: در نشست عادی وزرای (جی.ئی.سی.اف) خلاصه ای از چشم انداز میان و بلند مدت بازار جهانی گاز به عنوان اولین مدل در نوع خود به وزرای عضو این مجمع معرفی شد.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز خاطر نشان کرد: در این مدل شاخص هایی مانند رشد تقاضا، میزان عرضه، قیمت و قراردادها مورد بررسی قرار گرفته است.
عادلی ادامه داد: اطلاعات این مدل می تواند برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و پیش بینی مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: در دو سال گذشته چند طرح جدید در (جی.ئی.سی.اف) برای بررسی و پیش بینی بازار آغاز شده که کار تعدادی از آنها به پایان رسیده است.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز، درباره برنامه های این مجمع در آینده اظهار داشت: ارتقای چهره (جی.ئی.سی.اف) در جهان و بهبود کیفیت مدل های پیش بینی از مهمترین برنامه های در دست اجرای مجمع در سال های آتی به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری، به چالش های پیش روی (جی.ئی.سی.اف) پرداخت و گفت: آمریکا از سال آینده میلادی صادرات گاز خود را آغاز می کند که پس از مدتی به 60 میلیون تن در سال خواهد رسید.
دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز با بیان اینکه آمریکا قصد دارد بخشی از گاز تولیدی خود را روانه بازارهای آسیا و اروپا کند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو (جی.یی.سی.اف) بخشی از گاز خود را به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می کنند، چالش هایی با صادرات گاز آمریکا برای آنها ایجاد خواهد شد.
عادلی افزود: همچنین استرالیا و تعدادی دیگر از کشورهای غیر عضو (جی.ئی.سی.اف) نیز صادرات گاز خود را افزایش خواهند داد.
وی خاطر نشان کرد: البته به دلیل افزایش تقاضا برای گاز پس از سال 2020 جایگاه کشورهای (جی.یی.سی.اف) در بازار تقویت خواهد شد.
در نشست عادی وزرای (جی.ئی.سی.اف)، «عادلی» برای دومین بار به عنوان دبیرکل این مجمع برگزیده شد.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز روز دوشنبه (دوم آذرماه) با حضور سران 9 کشور و به ریاست حجت الاسلام و المسلین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد.
تاکنون حضور رئیسان جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست وزیر الجزایردر این اجلاس قطعی شده است. رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان میهمان ویژه در این اجلاس حضور خواهد یافت.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.