پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده، مصرف امسال به ٧٠٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که ما آمادگی مدیریت این میزان مصرف را داریم.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: مصرف گاز بخش خانگی در فصل زمستان بین چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر در تابستان بخش خانگی روزانه 120 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند در زمستان این میزان به 500 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال مصرف کل کشور به 700 میلیون متر مکعب گاز در روز برسد و بر اساس این پیش‌بینی خودمان را برای انتقال 700 میلیون متر مکعب گاز در روز آماده کرده‌ایم که این میزان هم از نظر تقاضا و هم عرضه تقریباً بی‌سابقه است.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد زمستان سرد امسال و پدیده ال نینو گفت: زمستان امسال زمستان خاصی است چراکه پدیده خاصی به نام ال نینو در راه است و قرار است که نه تنها بر شرایط جوی ایران بلکه بر شرایط جوی جهان اثر بگذارد. 

عراقی افزود: در حال حاضر نمی‌دانیم که این پدیده چه اتفاقاتی را برای ایران رقم خواهد زد اما مطمئن هستیم که این پدیده عجیب رخ خواهد داد و زمستان امسال را متفاوت از سال‌های قبل خواهد کرد. البته عده‌ای معتقدند که شرایط آب و هوای کشور چندان تغییری نخواهد کرد و سرمای بی‌سابقه‌ای که کشور در انتظار آن است رخ نخواهد داد. عده‌ای دیگر نیز منتظر این تغییرات هستند و پیش‌بینی می‌کنند که امسال سردترین سال در طی چند سال اخیر خواهد بود. 

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان ساخت: اکنون نمی‌توان در این خصوص با اطمینان نظر داد اما همگی قبول داریم اتفاقی در راه است که قابل پیش‌بینی نیست و ازبابت آن ممکن است یک هفته طوفان رخ دهد و هفته دیگر بارش شدید برف و باران و هفته بعد آفتابی باشد. 

وی افزود: معتقدم که ال‌نینو از همین الان شروع شده است. علائم آن را می‌توان در بارندگی‌های بی‌سابقه ایلام طی 100 سال اخیر و سیل مناطق شمالی کشور ملاحظه کرد. از طرفی در هفته گذشته دمای تهران برای نخستین بار در سال‌های گذشته در آبان ماه به صفر درجه سانتیگراد رسید که قطعاً این موارد نشانه‌های پدیده جهانی ال نینو است. 

عراقی اضافه کرد: اکنون دغدغه اصلی ما رویارویی با اتفاقاتی غیرمنتظره است که امیدواریم در این سال عجیب هم بتوانیم آرامش نسبی داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص اولویت گازرسانی برای زمستان امسال گفت: امسال برنامه خوبی اتخاذ کرده‌ایم که توان تأمین مطمئن گاز مصرفی مردم و نیروگاه‌ها و سایر صنایع را داشته باشیم. اما ممکن است که مصرف بیش از انتظار باشد و در این شرایط مانند چند سال اخیر مجبور به اولویت‌بندی میان بخش‌های مصرف باشیم. 

وی افزود: در این حالت اولویت اول ما بخش خانگی خواهد بود. به این ترتیب مردم نگران قطع گاز نباشند اما این به معنی بی‌نیازی از صرفه‌جویی در مصرف نیست. حتی امسال باید بیش از سال‌های گذشته مراقبت و مصرف را اصلاح کنیم. 

وی اضافه کرد: از طرفی رعایت مسائل ایمنی نیز یک اصل است که نباید فراموش شود. بخصوص اینکه 3 هزار روستا امسال برای نخستین بار گازرسانی می‌شود و مشترکان جدیدی خواهیم داشت که این مشترکان باید دقت بیشتری کنند تا شاهد اتفاق ناگوار و مرگ خاموش نباشیم.