پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مديرعامل شركت ملي گاز گفت: در تلاش هستیم تا مقدمات صادرات گاز به بغداد را تا 3 ماه اول سال 94 آماده کنیم.

حميدرضا عراقي مديرعامل شركت ملي گاز در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در حال حاضر قراردادی که در یک سال اخیر بسته شد و تحقق آن نزدیک است قرارداد صادرات گاز به بغداد است که سقف این قرارداد 25 میلیون مترمکعب در روز است اما مذاکراتی با دیگر کشورها نظیر امارات و... شده است که هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است. 

عراقي افزود: سال آینده ما با انجام تعهدات خود اعلام آمادگی برای صادرات گاز به عراق خواهیم کرد اما اگر شرایط امنیتی و جنگ به عراق اجازه نداد که واردات گاز خود را آغاز کند صبر خواهیم کرد.

مديرعامل شركت ملي گاز با اشاره به استقبال كشورهاي اروپايي براي دريافت گاز ايران گفت: منابع گازی ایران یکی از منابع مطمئن جهان است از این رو کشور های زیادی مشتاق واردات گاز از کشور ما هستند. به طوری که می بینیم کشورهای اروپایی نیز برای واردات گاز از کشور ما بارها ابراز تمایل کرده اند.

عراقي افزود: ما هم از حضور در بازارهای اروپایی استقبال می کنیم چراکه ما به دنبال تنوع بخشی به بازار صادراتی خود هستیم ولی اگر قرار باشد به اروپا گاز صادر کنیم باید خط لوله صادرات گاز را از کشورهای همسایه عبور دهیم که این موضوع نیازمند رفع تحریم ها و توافق با کشورهای قرار گرفته در مسیر خط لوله است.

مديرعامل شركت ملي گاز درخصوص شرايط تحريم و تاثير آن بر صنعت نفت و گاز گفت: شرایط ما با لغو تحریم‌ها از یک منظر سخت‌تر از قبل از تحریم خواهد بود چرا که شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی تا سال‌های قبل بیشتر به خرید تجهیزات و قطعات می‌پرداختند. اما در سال‌های تحریم به سبب خوداتکایی، کمی قوی‌تر از قبل شدیم و در برخی از بخش‌ها به خودکفایی رسیدیم. 

وي افزود: اگرچه این خودکفایی منجر به دستیابی به بهترین تکنولوژی روز جهان به دست خودمان نشد اما باز هم توانستیم صنعت را اداره کنیم و به این خاطر اکنون وقتی می‌خواهیم با شرکت‌های خواستار حضور در ایران مذاکره کنیم شرایط سخت‌تر است.

وي اضافه كرد: این بار به دنبال خرید کالا و تجهیزات صرف نیستیم. اگر قرار است این بار چیزی را بخریم شرط‌مان انتقال تکنولوژی و بهره‌وری است.

عراقي تاكيد كرد: این موضوع  شرایط را نسبت به گذشته سخت‌تر می‌کند چراکه دنبال ارتباطی هستیم که منجر به خودکفایی، توسعه و انتقال دانش فنی شود نه تجهیزات و سرمایه.