به گزارش پارس به نقل از فارس، حمیدرضا عراقی در چهارمین سمپوزیوم ایران 1404 اظهار داشت: جامعه ما زمانی صاحب نفت شد که اقتصادی وجود نداشت و به همین دلیل فقط نفت را می‌فروختیم و خرج می‌کردیم و دانشگاه و صنعت پس از پدید آمدن از نفت ارتزاق می‌کردند و با هم ارتباطی نداشتند چون نیاز هم را برآورده نمی‌کردند.

وی افزود: اقتصاد ما متکی بر نفت بود اما امروز می‌خواهد مبتنی بر گاز باشد یعنی گاز پیشران توسعه باشد نه اینکه کشور به درآمد گاز متکی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در کشور ما زمانی گاز یک محصول جانبی نفت بود و به هدر می‌رفت و نمی‌دانستیم با آن چه کار کنیم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب تصمیم گرفته شد گاز در جهت منافع مردم به عنوان سوخت به آنها تحویل داده شود اما ما حتی ساخت شبکه شهری گاز را بلد نبودیم و اقلام مورد نیاز را هم نداشتیم.

وی ادامه داد: مهندسان ایرانی به تدریج آموختند و امروز به جای 8 توربوکمپرسور قدیمی روسی 80 توربوکمپرسور انتقال گاز را در کل کشور بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: امروز شرکت ملی گاز از وظیفه گازرسانی عبور کرده است و رسالت سنگین‌تری یعنی ایفای نقش به عنوان پیشران توسعه کشور را بر عهده گرفته است.

عراقی در ادامه گفت: کل ذخیره گاز جهان 185 TCM (تریلیون مترمکعب) است که 33 TCM آن مربوط به ایران است یعنی ایران از سال گذشته به عنوان اولین صاحب ذخایر گاز متعارف معرفی شده است.

وی ادامه داد: گاز امروز 26 درصد سبد انرژی جهان را تشکیل می‌دهد و در ایران نیز به دلیل مزیت نسبی گاز و سیاست‌های اقتصادی کشور سهم آن بیش از 70 درصد سبد انرژی است.

وی اظهار داشت: تولید گاز در کشور روند صعودی داشته و ویژه‌ترین سال در این خصوص سال 93 بوده است چرا که سابقه نداشته شرکت ملی گاز بتواند در یک سال 100 میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز کشور اضافه کند که تا سال آینده 100 میلیون مترمکعب دیگر نیز به تولید و انتقال گاز کشور اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مصرف گاز کشور 186 میلیارد مترمکعب در سال است که در 3 یا 4 سال آینده به 330 میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید و صادرات گاز تا افق 1404 توسعه زیادی خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در 3 سال آینده 2 میلیون خانوار آینده تحت پوشش گازرسانی قرار خواهند گرفت، گفت: بیش از 96 درصد از شهرها، 60 درصد از روستاها و 80 درصد از نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و باور کردنی نیست در کشوری با این حجم از گاز استفاده شود.

عراقی با بیان اینکه گاز موجود را باید بهینه مصرف کرده و آن را صادر کنیم، گفت: ما نه تنها وظیفه تأمین انرژی بلکه وظیفه تأمین منابع مالی دولت را نیز برعهده داریم چنانکه بیش از یک سوم یارانه را ما تأمین می‌کنیم.

وی با اشاره به سهم 70 درصدی گاز در سبد انرژی کشور گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد باید به جای آن 4 میلیون بشکه در روز نفت مصرف می‌کردیم و شهرهایی مثل تهران از شدت آلودگی به طور کامل تعطیل می‌شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس سند چشم‌انداز باید سومین تولید‌کننده گاز جهان با 8 تا 10 درصد از صادرات گاز در جهان باشیم، گفت: امسال به تولید 700 میلیون مترمکعب در روز رسیدیم و در 3 سال آینده به یک میلیارد مترمکعب در روز خواهیم رسید که افق چشم‌انداز را محقق خواهد کرد.

وی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم مینی‌LNG، CNG و خدمات گازرسانی را در آینده خودمان اداره کنیم و همه این اتفاقات باید توسط بخش خصوصی بیفتد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تزریق گاز به مخازن نفتی، کمک به صادرات محصولات انرژی‌بر، کمک به صادرات محصولات پتروشیمی با تأمین خوراک، تجارت جهانی گاز و تبدیل شدن به هاب گاز منطقه را از جمله اهداف آینده گاز دانست و تجاری‌سازی، تنظیم مقررات، توسعه رقابت، آزادسازی قیمت‌ها و خصوصی‌سازی را از جمله راهکارهای تحقق اهداف چشم‌‌انداز 1404 در بخش گاز معرفی کرد.

عراقی در ادامه تأکید کرد: ما به جای خصوصی‌سازی رهاسازی انجام داده‌ایم و دقت نکرده‌ایم که خداوند هم قرآن را آویخته است و نینداخته است.

وی اضافه کرد: به 165 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گاز نیاز داریم.

عراقی تصریح کرد: قیمت به تنهایی روی مصرف انرژی اثرگذار نیست اما وقتی قیمت‌ها به قیمت جهانی نزدیک می‌شود تکنولوژی با بهره‌وری بالا برای مصرف کننده معنی پیدا می‌کند و 4 عنصر فناوری، فرهنگ، قیمت و قوانین به صورت زنجیروار روی بهینه‌سازی مصرف انرژی تأثیر دارند.

وی اظهار داشت: زمینه‌های سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه وجود دارد که ما در حال برگزاری مناقصات آن هستیم چنانکه برای خط نهم سراسری که 3 هزار کیلومتر طول دارد به 8.5 میلیارد دلار و برای خط صادرات عراق به 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که از محل منابع گاز صادر شده پول سرمایه‌گذاری باز گردانده می‌شود.

وی ادامه داد: برای سیستان و بلوچستان احداث خط 2 ساله سرمایه‌گذاری را باز می‌گرداند و در زمینه گازرسانی هم سرمایه‌گذار به ازای نصب هر علمک پول خود را با توجه به ظرفیت‌های بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه دریافت می‌کند.